19 oktober 2023

CDA kritisch op het nieuwe bestuursakkoord Provincie

In de Statenvergadering van 8 september 2023 vond een debat plaats over het nieuwe bestuursakkoord 2023-2027. Ronnie Buiks plaatste enkele kritische kanttekeningen. Deze leest u hieronder. Lees de complete spreektekst op link.

Na weken onderhandelen en het door de partijen gekozen reces, is er afgelopen vrijdag gedebatteerd over het nieuwe bestuursakkoord in Brabant. Wat het CDA betreft is het akkoord meer een coalitiekookboek geworden met achterop de koks die het moeten gaan uitvoeren. Het is een beginnerskookboek, vol recepten. Een soort All You Can Eat concept maar wanneer de gerechten af zijn, wat het gaat kosten en hoe de bereiding is, lezen we niet terug in het akkoord.

Enkele voorbeelden die het CDA niet begrijpt en antwoord op heeft gevraagd naar aanleiding van het debat: de prijs van het buskaartje stijgt met een inflatiecijfer, maar welk inflatiecijfer wordt niet genoemd. De motorrijtuigenbelasting stijgt de komende 4 jaar met 2,5% per jaar, maar dit is dan weer onafhankelijk van het inflatiecijfer. Voor 145 provinciemedewerkers gaat het contract verlengd worden. 22 miljoen per jaar! Even snel gerekend is dit €151.724 per medewerker. Dit is hopelijk een tikfout. Graag duidelijkheid! Wat men moet doen en wanneer lezen we niet terug.

Deze concreetheid missen we in dit akkoord. Er wordt veel verkend en onderzocht, maar wat gaat er nu precies gedaan worden? De stallendeadline wordt voor een aantal sectoren 1,5 jaar uitgesteld. Concrete plannen ho maar! Daarnaast zochten we als CDA-fractie tevergeefs naar het participatietraject. De titel van het kookboek is dan ook zeker niet: Heel Brabant bakt. Het kookboek is incompleet en onaf, een potpourri van verschillende keukens.

Verder hebben we als CDA ook aanvullende vragen gesteld. Allereerst over de leefbaarheid en vitaliteit en kleine kernen en de vraag of hier ook plaats is voor woningbouw. Er wordt 6 miljoen extra vrij gemaakt voor Mobiliteit maar waar dit geld aan besteed gaat worden is onduidelijk: een goedkoper buskaartje, nachtlijnen, fietsverbindingen of extra buslijnen naar kleine kernen? Brabant zet zich in voor het oplossen van knelpunten die de spoordoorsnijdingen in onze provincie met zich meebrengen. Kan nu elke gemeente waar dit aan de orde is een verzoek voor ondertunneling indienen? Of gaat de coalitie de spoorlijn verleggen?

Het CDA zat met een waslijst aan vragen maar de nieuwe coalitiepartners verzaakte om het grootste deel van deze vragen te beantwoorden. Hiermee werd het CDA genoodzaakt om tegen dit nieuwe coalitieakkoord te stemmen. De stemverklaring van het CDA bestond uit drie knellende punten: allereerst stallen deadline welke is opgenomen in het 5 bestuursakkoord is voor het CDA niet acceptabel. Dit zit hem in de data en het verschil wat gemaakt wordt tussen de verschillende sectoren. Dus tussen melkvee en kalverhouders enerzijds en geiten en intensieve veehouderij anderzijds. Ten tweede is het een akkoord die wat ons betreft te weinig onderbouwd is, waarbij veel financiële uitgaven onvoldoende worden onderbouwd. Zo kon de 145 miljoen euro extra voor personeel niet verklaard worden. Ten slotte zat er geen plan van aanpak bij het akkoord. Het CDA zou graag zien dat het kookboek voor beginners eerst gecompleteerd gaat worden.

Ronnie Buiks ([email protected] )

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.