02 maart 2024

CDA wil meer betaalbare woningen voor de Etten-Leurse jongeren

Op 13 december jl hielden we als CDA Etten-Leur een “woonevent” dat we voor de feestdagen in sportcentrum Zuit hadden georganiseerd.

Op deze avond werden door verschillende marktpartijen plannen gepresenteerd voor de bouw van woningen specifiek voor de Etten-Leurse jongeren. Op deze avond waren de jongeren ook in groten getale aanwezig.

De fractie heeft veel gesprekken gevoerd die avond. Een van de conclusies van die avond was dat er dringend behoefte is aan betaalbare huisvesting voor jongeren in Etten-Leur. We hebben het dan met name over jong volwassenen die nu vaak noodgedwongen thuis wonen in de leeftijdscategorie van 18 tot en met 35 jaar. Voor deze groep is het ontzettend moeilijk een betaalbare woning te vinden. Dat geldt zowel voor huur- (lange wachttijden) als koopwoningen (niet betaalbaar gezien hun inkomenspositie).

In de maand januari is de fractie gestart met een initiatiefvoorstel om meer betaalbare woningen voor de hierboven genoemde doelgroep te realiseren. Dit aan de hand van een woonvisie, die in de volgende raadcyclus aan de gemeenteraad zal worden aangeboden. In die visie worden voorstellen gedaan om meer tijdelijke woningen voor jongeren te realiseren.

Denk daarbij aan 100 tijdelijke woningen zoals nu is voorgesteld bij de Hoevenseweg. Maar ook aan particuliere initiatieven zoals het omvormen van kantoren naar woonruimte (Bredaseweg 175) of koopappartementen met starterslening (Spoorlaan 19, Stationsplein 45) of particuliere huur voor jongere stellen zonder kinderen (Stationsplein 45 en Spoorlaan 3). Het CDA doet een beroep aan het College om meer binnenstedelijke locaties te vinden die bij voorrang ontwikkeld kunnen worden voor huisvesting van jongeren. Volgens het CDA zou de Wipakker daar geschikt voor zijn. Daarnaast doet het CDA een oproep aan woningstichting Alwel om via woningdelen of woningsplitsing meer ruimte te maken voor huisvesting van jongeren (eventueel in combinatie met een zorgtaak voor oudere bewoners). Deze stappen zouden al in 2024 tot enige verlichting van de woningnood onder jongeren kunnen leiden.

Het voorstel van de CDA fractie zal in de raadcyclus van april worden besproken. De komende tijd zal er draagvlak gezocht worden bij de andere politieke partijen voor dit plan. Doel is om met brede steun vanuit de politiek het college te vragen dit plan om te zetten in actie en resultaten.

Jullie kennen het gezegde: wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. Maar als we niet goed op onze tellen passen, zal de jeugd hier vertrekken en ziet de toekomst er niet rooskleurig uit. En dat willen we nu juist voorkomen.

Namens de fractie:

Mariette Nooijens (email : [email protected] )