27 november 2021

Grootschalige opwek duurzame energie

Hoe wil het CDA dat de ambitie voor duurzame opwek van elektriciteit wordt vormgegeven tot 2030 en welke mogelijkheden zien we voor de jaren daarna. Dat was in de kern de vraag voor onze fractie bij de notitie Grootschalige opwek duurzame energie die aan de raad was voorgelegd. De notitie gaf een visie op een deel van de oplossing voor de CO2 reductie die in de klimaatdoelstellingen is geformuleerd. Het CDA had een aantal aanvullingen op het plan:

Het beleid met betrekking tot opwekken zonne-energie moet worden aangepast om meer mogelijkheden te creëren om zon op te wekken bij grote bedrijven. Niet alleen voor eigen gebruik maar ook ten behoeve van anderen als het gaat om meervoudig ruimtegebruik. Denk daarbij aan drijvende zonnepanelen op grote waterbassins.

De gemeente moet zelf het goede voorbeeld geven als het gaat om duurzame opwek op de eigen bestaande gebouwen. De fractie heeft aangegeven dat alle voor zonnepanelen geschikte daken van de gemeente voor 100% gebruikt worden.

Er moet bij aanvragen sprak zijn van maatschappelijke meerwaarde. Dit is in deze notitie niet verder uitgewerkt. Onze fractie heeft gevraagd dit concreter uit te werken. Daarbij denken we aan de volgende zaken. We vinden het belangrijk dat er een bijdrage geleverd wordt aan een gemeentelijk duurzaamheidsfonds voor het aanjagen van duurzaamheidsprojecten in de gemeente. Of een bijdrage aan een landschapsfonds waarmee we de landschappelijke waarden verder kunnen versterken en restaureren. We willen ruimte voor een rechtstreekse vergoeding aan omwonenden, het verbeteren van voorzieningen of minimaal een vorm van financiële participatie.

CDA vindt dat we nog meer en nog sneller aan de slag moeten met innovatieve technieken en dan vooral waterstof, geothermie, aquathermie en vergisting. Wij willen dat er actief met vooral bedrijven in Etten Leur contact moet worden gezocht voor uitwisseling warmte tussen bedrijven. Want om uitvoering te geven aan onze klimaatdoelstellingen hebben wij onze inwoners, ondernemers en onze eigen verantwoordelijkheid hard nodig.

Tot slot hebben we nog aandacht gevraagd om de transportschaarste in de regio aan te pakken. Het opwekken van elektriciteit neemt de komende decennia nog verder toe. Maar dan moet er wel voldoende ruimte zijn om deze te leveren op het netwerk van Enexis. Of we moeten andere zaken zoals grootschalige opslag gaan organiseren.

(E-mail: [email protected])