22 april 2022

Nieuwe fractie

De Gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart 2022 hebben geleid tot een andere samenstelling van de fractie. CDA Etten-Leur heeft zich kunnen handhaven. Er was slechts sprake van een geringe teruggang (-1,3%) ten opzichte van vier jaar geleden. Helaas viel deze keer de restzetel niet aan het CDA, maar aan de VVD.

Op 29 maart is afscheid genomen van de “oude” gemeenteraad. Voor onze partij betekende dit een afscheid van Joke Gelderblom en Janneau Meijer. Joke heeft zich vier raadsperioden vol enthousiasme voor het CDA Etten-Leur in de gemeenteraad ingezet. Daarbij heeft zij als woordvoerster Sociaal Domein haar punten ruimschoots verdiend. Het is mede aan haar inzet te danken dat het huidige minimabeleid van onze gemeente vorm heeft gekregen. Joke gaf al eerder aan dat het tijd is om het stokje over te dragen. En de afgelopen raadsperiode heeft Kitty Hoevenberg zich ingewerkt op het sociaal domein. Janneau Meijer is in de afgelopen periode als raadslid ingestroomd als opvolger van Richard Weijers. Janneau had al voor de verkiezingen aan te geven voorrang te willen geven aan zijn maatschappelijke carrière en zijn persoonlijk gezinsleven. En naar verluidt komt er in dat leven binnenkort gezinsuitbreiding.

Op 30 maart is de nieuwe raad geïnstalleerd. Helaas was Kitty geveld door ziekte en vindt haar installatie later plaats. Voor CDA zijn Jürgen van Hulst, Ger de Weert, Mariëtte Nooijens en Ronnie Buiks wel geïnstalleerd. Max Lambregts heeft bij de verkiezingen de kiesdrempel gehaald en staat nu als eerste klaar om in de raad te komen. Claartje Bierkens staat als nummer 4 van de kieslijst daar achter.

Bij het afscheid van de raadsleden op 29 maart zijn ook de burgerraadsleden bedankt voor hun diensten in de afgelopen raadsperiode. Voor de CDA fractie waren Clarissa Ernest-Rutten, Claartje Bierkens en Jacqueline Klaassen de afgelopen periode actief als burgerraadslid. Op 29 maart was Clarissa verhinderd, maar Jacqueline en Claartje werden uiteraard met een mooi bos bloemen bedankt voor hun werkzaamheden. Naar verwachting zullen in juni 2022 wederom nieuwe burgerraadsleden worden benoemd. Binnen de raad wordt nog gesproken over het maximum aantal burgerraadsleden. CDA fractie stelt voor dit aantal op 4 leden per partij te stellen.

Heb je vragen aan de fractie? Wil je een probleem bespreken met de fractie? Neem dan contact op met onze fractiesecretaris Kitty Hoevenberg.