21 februari 2020

Omgevingswet 2021 en bestemmingsplan Buitengebied

Op 1 januari 2021 zal de nieuwe Omgevingswet van kracht worden. Deze wet is een soort koepelwet, die vele regelingen en bestaande wetgeving rondom deruimtelijke ordening zal omvatten. Straks heeft een inwoner nog te maken metéén loket, waar alle aanvragen rondom wonen en bouwen zijn ondergebracht.Een vergunning kun je dan ook digitaal aanvragen. Los van deze technischewijzigingen, is een nog belangrijker aspect de achterliggende gedachte van deOmgevingswet. Uitgangspunt is namelijk dat er geredeneerd wordt van “Ja,mits”. Dit vraagt om een andere houding van de ambtelijke organisatie. Meermeedenken in wat de inwoner vraagt en hoe dat ingepast kan worden inbestaande regels. In plaats van eerst de regels en dan kijken of het wel past.Op dit moment is er binnen onze gemeente al een programma opgestart omambtenaren deze wijze van werken te leren. Ook zijn er een aantalpilotprojecten onder handen, waarbij we al vooruitlopend op de nieuweOmgevingswet kijken hoe aanvragen worden verwerkt.

In 2020 zullen we ook het bestemmingsplan Buitengebied wijzigen. Het gaatom een zogenaamde partiële wijziging, waarbij we zaken die sinds de laatstewijziging in 2013 zullen opnemen in het plan. Ook worden de afspraken die inhet Raadsprogramma 2018-2022 zijn opgenomen in het plan verwerkt. Daarbijmoet je denken aan verruiming van de sloop-/bonusregeling en ook vergrotingvan het maximaal te bouwen oppervlak. In de afgelopen raadsperiode is ertijdens De Raad Luistert aandacht gevraagd voor knelpunten die de agrarischesector ervaart bij onder meer teeltondersteunende voorzieningen en dehuisvesting van arbeidsmigranten. De fractie heeft deze verzoeken nog eensduidelijk verwoord tijdens de Raad Debatteert en het college heeft toegezegddat deze punten ook in de wijziging worden meegenomen.

Ger de Weert (email: [email protected] )