25 juni 2022

Raadsprogramma op hoofdlijnen vormt de basis

Maandag 23 mei werd na een proces van bijna twee maanden het raadsprogramma 2022-2026 in de gemeenteraad gepresenteerd. Tegelijkertijd werden op deze avond de drie wethouders van de coalitiepartijen beëdigd. CDA vormt samen met APB en Ons Etten-Leur (OEL) de coalitie. Het coalitieakkoord bestaat uit één A4 met daarin vermeld de portefeuilleverdeling en de wijze waarop partijen samenwerken.

In de weken voorafgaand aan dit akkoord zijn er twee sporen gevolgd.

Het eerste spoor betrof de vorming van een raadsbreed programma. Partijen hadden na de verkiezingen gekozen voor een proces waarbij gestreefd werd naar een raadsprogramma op hoofdlijnen. De afgelopen vier jaar hebben wel geleerd dat voorspellen hoe de maatschappij er over vier jaar uitziet onmogelijk is. Er ligt nu een raadsprogramma op hoofdlijnen dat gedragen wordt door alle partijen in de raad, Het college heeft de taak dit programma uit te werken in een collegewerkprogramma en een begroting die in oktober 2022 zal worden gepresenteerd. Een groot deel van onderdelen uit het verkiezingsprogramma van CDA Etten-Leur hebben een plaats gekregen in dit programma. Partijen in de raad hebben afgesproken dat twee keer per jaar een debat plaats zal vinden over de voortgang van dit programma. Indien nodig en gewenst kan er wijziging plaats vinden.

Het tweede spoor ging over de vorming van het nieuwe college. CDA had uitgesproken voor de verkiezingen dat de drie grootste partijen de formatie van een nieuw college oppakken. En zo is het ook gebeurd. APB, OEL en CDA zijn gesprekken gestart. De insteek was niet om naast een raadsprogramma een uitgebreid coalitieakkoord op te stellen. Het doel was om aan te sluiten bij het raadsprogramma op hoofdlijnen en vooral te bezien welke afspraken er nodig zijn om tot een stevig bestuur te komen. Dat heeft geresulteerd in het uitwerken van drie portefeuilles: Leefomgeving (1), Samenleving (2) en Financiën, Economie en Duurzaamheid (3). APB bracht als kandidaat wethouder Jean-Pierre Schouw, een ervaren man die al eerder drie periodes wethouder is geweest. Hij heeft de portefeuille leefomgeving, waarin ruimte en wonen, verkeer, beheer openbaar gebied en sport is opgenomen. CDA heeft Ger de Weert als wethouder gepresenteerd. Hij was de afgelopen drie jaar wethouder voor het CDA. Hij heeft een herkenbaar beleid gevoerd dat resultaten heeft opgeleverd. Ger de Weert heeft de portefeuille Financiën, Economie en Duurzaamheid. In deze portefeuille zijn ook nog grondzaken, toerisme en recreatie alsmede vergunningen, toezicht en handhaving opgenomen. OEL presenteerde met René Verwijmeren een nieuwe kandidaat wethouder, die enkele jaren als burgerraadslid heeft gefunctioneerd en daarnaast ruim 20 jaar als manager bij de Erasmus Universiteit heeft gewerkt. René Verwijmeren heeft sociale zaken (WMO, participatie, jeugd), onderwijs en cultuur en gemeentelijk vastgoed in de portefeuille. De drie partijen dragen de coalitie en tegelijkertijd is er ruimte om met alle partijen in de raad het raadsprogramma uit te dragen.

Jürgen van Hulst ( email: [email protected] )