19 oktober 2023

Raadsvergadering augustus en september 2023

Verbouwing begane grond stadskantoor

Veel te veel geld wordt er volgens CDA geïnvesteerd in de verbouwing en verduurzaming van de begane grond van het Stadskantoor. Op 18 september is er door de gemeenteraad een besluit genomen over de verbouwing van de begane grond van het Stadskantoor. CDA was daar zeer kritisch over en heeft tegen het voorstel gestemd. Het voorstel is om bijna € 6 miljoen te investeren in de realisatie van een Raadszaal in de huidige publiekshal én de transformatie naar meer vergaderruimtes en balies en werkplekken op de begane grond. Dus Inmiddels totaal € 5,8 miljoen voor de verbouwing van een gemeentehuis wat een aantal jaren geleden al verbouwd is voor € 4,3 miljoen. Daarnaast is er in de kadernota al € 700.000 opgenomen om het gemeentehuis te verduurzamen. Dan is het al €6.500.000. Dus bij elkaar ruim € 11 miljoen aan verbouwingen bij een gemeentehuis van ruim 20 jaar oud. Hoe krijgen we dit uitgelegd vragen wij ons af. OZB 8% omhoog, bijna 2000 mensen leven in armoede, geen geld voor ondertunneling, centrum is niet bruisend, geen geld voor noodlijdende verenigingen, geen geld voor kunstgrasvelden. geen geld voor cameratoezicht en GFT afval niet meer iedere week ophalen enz. CDA is van mening dat we dit onze inwoners niet aan kunnen doen. Hoe mooi het ontwerp ook is. Het CDA heeft destijds al tegengestemd op basis van de financiën. Inmiddels is het miljoenen duurder geworden. Ook is de opbrengst van het Oude Raadhuis nog niet bekend. Dit kan het totale beeld nog negatiever maken. Het beste is het als volgt samen te vatten: Als je geen geld hebt om een Mercedes te kopen moet je hem niet willen kopen.

Tijdelijke woningen Haansberg

De woningnood is ook in Etten-Leur hoog. Om daaraan tegemoet te komen heeft het college voorgesteld om op de locatie bij Rinus Blom aan de Hoevenseweg / Bankenstraat 100 tijdelijke woningen te plaatsen. Woningen die voor tenminste 50% beschikbaar komen aan woningzoekenden uit Etten-Leur. De participatie van deze plannen is begin dit jaar opgestart. Vanaf het begin was er veel weerstand van omwonenden. Een deel van de bezwaren richtte zich op de inrichting van het terrein en de verkeersituatie. CDA fractie had er om die reden bij het College op aangedrongen bij de uitwerking van de plannen rekening te houden met de inrichting van het terrein en de inpassing van de woningen ten opzichte van bestaande bebouwing. Ook stelde CDA dat er een passende ontsluiting moest komen op de Hoevenseweg. Een weg die toch al zwaar is belast met verkeer en waarbij met name de veiligheid van voetgangers en fietsers om aandacht vragen. In september werden de definitieve plannen voorgelegd, waarbij de raad werd gevraagd een verklaring van geen bezwaar af te geven op de voorgestelde kaders. Onze fractie kon daarmee instemmen, omdat aan onze adviezen in voldoende mate invulling was gegeven. Het vervolg is nu dat het college een omgevingsvergunning kan afgeven voor deze woningen, die daar voor maximaal 15 jaar blijven staan. Alwel zal de woningen gaan plaatsen en beheren.

Benoeming nieuwe burgemeester Marina Starmans-Gelijns

Op dinsdag 26 september was er een bijzondere raadsvergadering in de Van Goghkerk. Tijdens deze bijeenkomst werd onze nieuwe burgemeester, Marina Starmans Gelijns, benoemd door de Raad. Sinds begin dit jaar was Mark Verheijen benoemd als waarnemend burgemeester in onze gemeente. Dit omdat per 1 januari Miranda de Vries benoemd is als directeur bestuurder bij Zorginstelling Elden – Maasduinen. Een vertrouwenscommissie bestaande uit de fractievoorzitters van de politieke partijen werd geformeerd om in eerste instantie een profielschets van de nieuw te benoemen burgemeester op te stellen. Nadat deze aangeboden was aan de Commissaris van de Koning Ida Adema in maart 4 dit jaar, is een vacature opgesteld en de werving heeft in de maanden april tot en met juni 2023 plaats gevonden. Op 5 juli heeft de vertrouwenscommissie besloten Marina Starmans Gelijns als nieuwe burgemeester van onze gemeente voor te dragen. Fractievoorzitter Mariette Nooijens spreekt namens de hele fractie steun en vertrouwen uit voor deze keuze: ‘Marina is zeer benaderbaar en legt snel contact met mensen. Daarnaast heeft ze veel bestuurlijke ervaring in verschillende gemeenten opgedaan. Ze heeft bewezen daar waar nodig bestuurlijk leiding te kunnen geven als burgemeester van de gemeente Dongen. We zien uit naar de samenwerking in de toekomst.”

In de komende raadscyclus staat onder meer de begroting 2024 op de agenda. De cyclus start met een Raad Luistert op maandag 23 oktober 2023. Wilt u meepraten en of een reactie geven op raadsvoorstellen? Dat kan. Elke donderdagavond vergadert de fractie en leden zijn welkom om deel te nemen.

Neem contact op met de fractiesecretaris Kitty Hoevenberg via mail: [email protected]