24 maart 2024

Raadsvergadering januari en februari 2024

Criteria Maatschappelijke Accommodaties

Een extern bureau heeft in 2023 een onderzoek gedaan onder verschillende gebruikers van maatschappelijke accommodaties in EttenLeur die eigendom zijn van de gemeente of waarin de gemeente een deel van de ruimte huurt (Turfschip).

Doel van dit onderzoek was enerzijds in beeld te brengen hoe op dit moment het gebruik is van die accommodaties door verenigingen en inwoners. We hebben het dan over de buurthuizen, Multifunctionele Accommodaties (brede scholen) en gebouwen die in het bezit zijn van de gemeente Etten-Leur (bijv Wipakker, Slotlaan, Jongerencentrum, Nobelaer). Sportaccommodaties waren hierin niet meegenomen. Voor deze locaties loopt een ander traject.

Daarnaast was het onderzoek ook bedoeld om criteria op te stellen waaraan het toekomstig gebruik van die accommodaties moet voldoen. In januari 2024 werden deze criteria voorgelegd aan de raad. Vanuit de CDA fractie werden twee aanvullingen voorgesteld. In de eerste plaats een koppeling maken tussen subsidiebedrag en de mate van gebruik van de locatie wanneer de locatie niet in bezit is van de gemeente. Dit in reactie op kritiek die onze fractie ontving van gebruikers van het Turfschip. Een tweede punt gaat om het optimaliseren van het gebruik van de accommodaties die in bezit zijn van de gemeente. Op sommige locaties is sprake van leegstand (oa Slotlaan). Bij structurele leegstand is afstoten ook een optie. Deze punten komen later terug bij de beoordeling van het definitieve accommodatiebeleid.

Aanpassing begroting Werkplein Hart van Brabant

De raad kreeg een voorstel tot aanpassing van de begroting van het Werkplein Hart van Brabant voor het reeds voorbije jaar 2023 op de agenda. Voor de CDA fractie was het teleurstellend om te zien dat er in 2023 sprake is van een kostenoverschrijding van bijna € 2 miljoen en dat 4 daarnaast het aantal bijstandsgerechtigden in Etten-Leur is gestegen. Dat laatste bevreemdt de fractie, omdat er toch sprake is van tekorten op de arbeidsmarkt. Een deel van de oorzaak zit in toename van het aantal statushouders dat geen betaalde baan kan vinden. Om die reden pleitte de CDA fractie er voor dat deze doelgroep met name ingezet wordt in vrijwilligerswerk bij verschillende verenigingen of instellingen binnen onze gemeente. Een andere reden is dat de mensen die op dit moment nog geen werk hebben, veelal te maken hebben met diverse problemen zoals verslaving, fysieke of psychische gesteldheid. Het vergt veel begeleiding om deze mensen geheel of gedeeltelijk aan het werk te helpen of toe te leiden naar vrijwilligerswerk. Het Werkplein had zelf ook een verbeterplan gepresenteerd. Onze fractie merkt daarbij op om met name in te zetten op een selecte groep van langdurig werklozen, waarbij het perspectief op het vinden van betaalde arbeid het meest gunstig is. De portefeuillehouder heeft toegezegd hier binnen het verbeterplan van het Werkplein aandacht aan te besteden. De fractie zal de voortgang nauwgezet volgen.

Centrumvisie

In het raadsprogramma 2022-2026 is opgenomen dat er een Centrumvisie wordt ontwikkeld en uitgevoerd. Inmiddels is het winkelgebied in het centrum van Etten-Leur ruim 20 jaar oud. Hoewel nog steeds aantrekkelijk, is er toch reden om nu aandacht te besteden aan het verbeteren van verschillende delen van het Centrum. Meest in het oog springend is natuurlijk het Winkelhart zelf. Inmiddels zijn er vergevorderde plannen van de eigenaar Unifore om dit overdekte winkelcentrum een upgrade te geven. Zonder dat dit betekent dat er sprake is van jaren bouwoverlast. Ook het gebied rondom de Markt krijgt een aanpassing. De gedacht is om deze verkeersluw te maken en meer ruimte te bieden voor met name horecabedrijven (uitbreiding terrasruimte). Tot slot zal er meer groenbeleving in het Centrum worden toegevoegd. De komende periode zal de visie in overleg met de aanwonenden en ondernemers in het centrum worden uitgewerkt in een uitvoeringsplan en een daarbij passende begroting. Daarnaast werd afgesproken dat ook voor Kerkwerve en Van Bergenplein een actieplan zal volgen. De fractie stemde in met de visie, waarbij met name aandacht werd gevraagd voor draagvlak van inwoners en ondernemers bij de uitvoeringsplannen.

Pre-Mantelzorgwoningen

Op verzoek van de fractie Leefbaar Etten-Leur was de aanpassing van de regeling rondom pre-mantelzorgwoningen op de agenda van de raad gezet. Deze nieuwe regeling houdt in dat mensen met een verwachte zorgvraag eerder al een mantelzorgwoning kunnen plaatsen. Dus ruim voor de tijd dat deze zorg acuut wordt. De CDA fractie had om deze verruiming gevraagd samen met de VVD en Leefbaar Etten-Leur. De wethouder had toen toegezegd met een regeling te komen. VVD en Leefbaar Etten-Leur wilden echter een aanpassing door te stellen dat iedereen ouder dan 67 een pre-mantelzorgwoning voor de duur van 10 jaar mag plaatsen. CDA was het niet eens met deze aanvullingen. In de eerste plaats is het noemen van een leeftijdsgrens discriminatie. Ook iemand jonger dan 67 zou een pre-mantelzorgwoning nodig kunnen hebben. Tweede probleem is dat na 10 jaar de premantelzorgwoning alsnog van het erf moet worden verwijderd, omdat het gaat om een tijdelijke vergunning. Dat is dan kapitaalsvernietiging. Wethouder Verwijmeren voegde nog toe dat deze nieuwe regeling was afgestemd met de provincie en dat zij niet verder wilde gaan dan het toestaan van een pre-mantelzorgwoning voor een periode van drie jaar. Daarbij geldt dat alsdan een mantelzorgwoning aansluitend noodzakelijk is dat deze kan blijven staan zolang de zorg verleend moet worden. Dus bijvoorbeeld langer dan 10 jaar. Dat was naar het oordeel van de CDA fractie ook de beste oplossing. Bij de provincie zal nog wel worden nagevraagd in hoeverre de termijn van drie jaar hard is. In de regeling zelf staat namelijk ook de mogelijkheid om deze termijn voor een premantelzorgwoning te verlengen.

Wilt u meepraten en of een reactie geven op raadsvoorstellen? Dat kan. Elke donderdagavond vergadert de fractie en leden zijn welkom om deel te nemen.

Neem contact op met de fractiesecretaris Kitty Hoevenberg via mail: [email protected]