25 april 2023

Raadsvergadering maart en april 2023

Verklaring van Geen Bedenkingen Zwartenbergseweg 17

CDA fractie heeft eerder over dit onderwerp klare taal laten horen. In maart 2019 zijn er kaders vastgesteld door de raad, waarbij het verplaatsen van de intensieve veehouderij van de Zundertseweg naar de Zwartenbergse Polder onder voorwaarden mogelijk gemaakt zou worden. De ondernemer heeft daarna investeringen gedaan in een uit te werken plan. In december 2021 bleek echter geen raadsmeerderheid om dit plan en de daarmee gepaard gaande verplaatsing te ondersteunen. Deverklaring van geen bedenkingen werd geweigerd. Het besluit dat de raad toen heeft genomen, is als voorlopig besluit geduid waardoor de initiatiefnemers en andere betrokken partijen in staat zijn gesteld hun zienswijzen naar voren te brengen. In de raadsvergadering van 13 maart
kwamen deze zienswijzen in bespreking in de raad. Het college stelde voor om alsnog over te gaan tot het afgeven van de verklaring van geen bedenkingen en dus de omvorming van het bedrijf onder nader te stellen voorwaarden mogelijk te maken. Maar ook nu bleek een meerderheid van de raad dit voorstel niet te steunen. CDA fractie bracht wederom naar voren dat dit besluit door de raad niet op basis van ruimtelijke overwegingen kan worden genomen. Sterker nog: onze fractie gaf duidelijk aan dat door dit besluit er schade ontstaat bij de initiatiefnemers, die uiteindelijk afgewend zal worden op onze gemeenschap. Met andere woorden: de rekening moet dan door de gemeente Etten-Leur moet worden betaald. Bij de behandeling bleek alleen Leefbaar Etten-Leur ons te steunen.

Ontsluiting en krediet Hoge Haansberg

Etten-Leur is de afgelopen dertig jaar fors gegroeid. Waar ooit twee kerkdorpen landelijk gelegen waren, is er nu sprake van aaneengesloten wijken in onze gemeente. De ambitie is om door te groeien naar het jaar 2040, waarbij in totaal 3800 nieuwe woningen worden toegevoegd. In maart 2023 kwam de krediet aanvraag aan de orde om de ontwikkeling van Hoge Haansberg mogelijk te maken. Daar worden tot 2030 1400 nieuwe woningen gepland (inclusief ontwikkeling Haansberg Oost). Maar los van deze nieuw te bouwen woningen, maken onze inwoners zich zorgen over de verkeersafwikkeling. Feit is dat aan de zuidzijde van onze gemeente een goede ontsluiting is naar de A58. Maar in Etten-Leur Noord en ook het centrum is sprake van verkeerscongestie. Daarbij speelt ook mee dat door de gelijkvloerse overwegen van de spoorlijn er sprake is van een barrière. Zeker nu wordt voorzien dat het aantal vervoersbewegingen
over het spoor zal toenemen. Reden voor onze fractie om kritische vragen te stellen hoe het college aankijkt tegen de verdere verkeersontsluiting.,Eerder heeft de raad het doortrekken van de Aletta Jacobslaan afgewezen. CDA fractie vond dat dit besluit nu niet opnieuw ter discussie moet worden gesteld. CDA kijkt eerder naar nieuwe oplossingen. Zoals het aanleggen van een Oostelijke randweg met onderdoorgang onder het spoor. Maar ook het verbeteren van bestaande wegen (rotondes, verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers) zijn punten van aandacht. De wethouder heeft toegezegd hier eind dit jaar in het uit te werken Verkeers- en Vervoersplan Etten-Leur op terug te komen.

Bestemmingsplan Anna Van Berchemlaan

De sloop van de Nieuwe Nobelaer is nagenoeg afgerond. Op dit terrein aan de Anna Van Berchemlaan wordt een herontwikkeling van woningen voorzien. Eerder waren in de raad de kaders voor deze herontwikkeling
vastgesteld. Belangrijk voor het CDA is dat -net als bij andere binnenstedelijke bouwplannen- er aandacht is voor de belangen van de omwonenden. Nadat aanvankelijk de eerste plannen van de ontwikkelaar weerstand opriepen bij de omwonenden (bouwmassa, inkijk, parkeerdruk), is de afgelopen periode een constructieve dialoog met de omgeving gevoerd. Dit leidde weliswaar tot minder wooneenheden dan gepland (95 ipv 100) , maar de voorliggende plannen zijn wel gedragen door de omwonenden. CDA fractie heeft dan ook ingestemd met het plan, waarbij nog wel aandacht is gevraagd voor het oplossen van een verzoek van een aanwonend gezin.

Op 8 mei is een Raad Debatteert. Wilt u meepraten en of een reactie geven op raadsvoorstellen?

Neem contact op met de fractiesecretaris Kitty Hoevenberg via mail: [email protected]