09 juli 2023

Raadsvergadering mei tot en met juli 2023

Startnotities

We zijn nu ruim een jaar (mei 2022) onderweg met het nieuwe raadsprogramma. In dat eerste jaar worden nieuwe zaken in de steigers gezet. Binnen Etten-Leur is afgesproken dat we bij nieuw beleid of voorstellen rondom bouwplannen, op voorhand werken met een startnotitie. Doel van deze notitie is om inwoners en andere belanghebbenden een beeld te geven waar het voorstel concreet over gaat, wie er betrokken worden bij een voorstel, welke ruimte er is voor inspraak en hoe in tijd de vervolgstappen worden gezet. In de vergadering van 8 mei stonden er maar liefst 6 startnotities op de agenda. De CDA fractie staat in het algemeen positief tegenover het doel van de startnotities. Namelijk inwoners al in vroeg in het proces laten weten welke participatievorm wordt gehanteerd en wanneer dat plaats vindt. Maar de ervaring leert dat inwoners deze start al zien als het moment waarop zij inhoudelijk hun input willen geven. Daarbij is soms de indruk van inwoners dat, als zij dat op dat moment niet doen, ze dan later hun stem niet meer kunnen laten horen. Onze fractie heeft het college gevraagd om nog eens goed te kijken hoe de communicatie hierover kan worden verbeterd.

Verkoop Van Goghkerk

In mei 2023 is gesproken over het voorgenomen collegebesluit de Van Goghkerk aan de Van Gogh Site Foundation te verkopen. Een eerder in 2021 voorgelegd voorstel van het college werd door de raad niet aanvaard. De reden was dat destijds een forse bijdrage van de EttenLeurse gemeenschap werd gevraagd in de vorm van een lening van € 1.2 miljoen en daarnaast ook nog eens een jaarlijkse bijdrage van € 36.000 in de exploitatie. De CDA fractie kon daar niet mee instemmen. De fractie steunde in december 2021 een motie waarin het college werd opgeroepen voor zowel de Van Goghkerk als het Oude Stadhuis een koper te vinden, die met in achtneming van een aantal voorwaarden, beide monumentale gebouwen een nieuwe bestemming zou kunnen geven. Op 30 maart 2023 ontving de raad een brief van het college dat alsnog een verbeterde aanbieding is gedaan door de Van Gogh Site Foundation, waarachter overigens de Provincie Noord Brabant als belangrijke financierder staat. De eerder gevraagde lening van 1.2 miljoen was vervallen en ook de jaarlijkse bijdrage voor de gemeente is verlaagd. De CDA fractie had geen bedenkingen tegen dit voorgenomen besluit. Het is een kans om middels van Gogh extra impulsen te geven aan onze lokale economie en cultureel leven. Wel heeft het CDA bedongen dat de gemeente eerste recht van terugkoop heeft, mocht om wat voor reden dan ook, in de toekomst Van Gogh Site Foundation het pand niet langer in eigendom willen houden. Verder heeft de CDA fractie aangedrongen om ook duidelijkheid te geven over de bestemming van het Oude Stadhuis (ook wel BVC genoemd). Voor het CDA zou het ook bespreekbaar zijn als hier maatschappelijke functies een plek krijgen.

Kadernota 2024

Maandag 3 juli stond de kadernota 2024 op de agenda. In deze nota stelt de raad vast welke uitgangspunten moeten worden meegenomen door het college bij de uitwerking van de begroting van 2024. De fractie had enkele wijzigingen op de voorstellen in de kadernota. Zo wil de CDA fractie niet dat de OZB belasting met 8% wordt verhoogd. CDA zette in op een stijging van maximaal 5%. Daarnaast was de fractie het niet eens met het voornemen om volgend jaar in de zomer maar één keer in de twee weken het groenafval op te halen. Tekort aan personeel mag geen reden zijn om die dienst aan te passen. Ook was de fractie kritisch op het voornemen om bij de reconstructie van de N640 extra investeringen te doen in het riool ter grootte van € 500.000 om 180 bomen niet te kappen. Het CDA wil graag dat er gekeken wordt naar goedkopere alternatieven om de gewenste afwatering te realiseren. Wellicht zouden bomen geplaatst kunnen worden bij bedrijven in de directe omgeving. Verder wil de fractie dat er extra aandacht is voor de aanleg van kunstgrasvelden voor sportverenigingen die nu te weinig ruimte hebben om hun leden te kunnen laten sporten. Daarbij deed de fractie ook een beroep om duidelijkheid te geven over de toekomstige accommodaties van onder meer Jeugdland en de scoutingverenigingen. Tot slot heeft het college voorgesteld de eerder aangekondigde bezuiniging van € 150.000 op de subsidie van De Nobelaer niet door te voeren. CDA fractie wil dat De Nobelaer het centrum is van en voor de Etten-Leurse verenigingen. Maar op dit moment is alleen harmonie Contstantia daar als vereniging actief. CDA wil dat de bespaarde middelen ter grootte van € 150.000 alleen worden besteed om meer verenigingen tegen sterk gereduceerde tarieven gebruik te laten maken van De Nobelaer.

Na de zomervakanties start de raadscyclus op 4 september 2023 met een Raad Luistert. Wilt u meepraten en of een reactie geven op raadsvoorstellen? Dat kan. Elke donderdagavond vergadert de fractie en leden zijn welkom om deel te nemen. Neem contact op met de fractiesecretaris Kitty Hoevenberg via mail: [email protected]