25 april 2023

Ronnie Buiks 25 jaar in de lokale politiek

De jaren vlieg voorbij. Dat is een veelgehoorde uitspraak. En net als in veel andere gezegden, zit er een kern van waarheid in.

Want op 14 april 1998 werd Ronnie Buiks op 27 jarige leeftijd benoemd als lid van de gemeenteraad van Etten-Leur. Hij was destijds benaderd door het bestuur om verjonging in de fractie te brengen. Hoewel hij niet op een verkiesbare plaats stond op de lijst, lukte het Ronnie om met voorkeurstemmen in de raad te komen. Nu 25 jaar later staat hij zelf als senior in de fractie. Er zijn momenten geweest van ups en downs. Hij heeft 6 raadsperioden vol gemaakt, waarvan hij vier keer als lijsttrekker de campagne heeft getrokken. En na die verkiezingen heeft hij ook als voorzitter de CDA fractie geleid. Een stabiele periode, want sinds 2000 maakt CDA Etten-Leur onafgebroken deel uit van de coalitie. In de huidige raadsperiode is hij geen fractievoorzitter, maar legt hij zich vooral toe op het coachen van de nieuw benoemde raadsleden. Ook binnen de raad is hij gegroeid in de rol van senior. Zo was hij jarenlang voorzitter van de werkgevercommissie en heeft hij als plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad geacteerd.

Reden voor bestuur en fractie om Ronnie op vrijdag 14 april 2023 te verrassen met een bezoek thuis. En zoals jullie op bijgaande foto kunnenzien, werd dat op prijs gesteld.

Namens als leden, fractie en bestuur CDA Etten-Leur een welgemeende felicitatie voor de inzet van Ronnie Buiks.