feuille de vote et crayon rouge
29 december 2023

Terugblik op de Tweede Kamerverkiezingen

CDA komt met vijf zetels in de Tweede Kamer

De verkiezingsuitkomst op 22 november 2023 was voor het CDA teleurstellend. Hoewel de campagne met lijsttrekker Henri Bontenbal en Brabantse kandidaat Inge van Dijk veel positieve feed back heeft ontvangen, is het resultaat van 5 kamerzetels niet wat we gehoopt hadden. De kiezers hebben gekozen voor partijen die geen verleden hebben met het huidige demissionaire kabinet. De winst van PVV is vooral een gevolg van het feit dat in de laatste week de media de verkiezingen terug brachten naar een strijd tussen vier partijen. Geert Wilders wist in die debatten met zijn ervaring de “zwevende” kiezers aan zich te binden. NSC heeft geen verleden en kon als “new kid on the block” maximaal inzetten op “beloften”. De winst van BBB was minder groot dan in begin dit jaar bij de Provinciale Statenverkiezingen, maar toch hebben zij een stevige basis in de Tweede en Eerste Kamer.

We zijn inmiddels een maand verder. De formatie zal nog een lastig proces worden. Vier partijen die op rechts een meerderheid kunnen vormen trekken de kar: PVV, NSC, BBB en VVD. Voor CDA past de komende periode een rol in de oppositie. Onze fractievoorzitter Henri Bontenbal is daar duidelijk over. Manfred Weber, de voorman van de EVP in het Europees Parlement oordeelde over deze verkiezingsuitslag dat de Christendemocratie in Nederland had gewonnen. Gemakshalve rekent hij NSC, BBB en CDA als lid van dezelfde familie.

Wanneer je met de bril van Manfred Weber kijkt naar de verkiezingsuitslag in Etten-Leur heeft meer dan 20% van de kiezers op één van deze partijen gestemd. Dat geeft ons ook een doorkijk naar de toekomst. Laten we zorgen dat we als lokaal CDA Etten-Leur deze kiezers blijven aanspreken. Dat doen we door dicht bij de behoeften van onze achterban te blijven. Zorgen dat we als partij in het midden van het politieke spectrum opkomen voor de hardwerkende Nederlander die elke maand de rekeningen voor woning, vaste lasten en gezinsleden moet betalen. Waar vragen zijn over de leefbaarheid in de straat of wijk. Gezinnen met zorgen over de opvoeding van de kinderen of de zorg voor ouders of grootouders. Jong volwassen die graag perspectief willen hebben op een baan of woning in Etten-Leur. Wanneer we de ogen en oren open houden voor deze vragen en behoeften, ben ik ervan overtuigd dat we in 2026 met de Gemeenteraadsverkiezingen een onderscheidend perspectief hebben voor huidige en toekomstige inwoners van onze gemeente.

Ger de Weert ( email: [email protected])