23 juli 2021

Verordening Participatieraad

Door de nieuwe verordening Participatieraad Sociaal Domein Etten-Leur vast te stellen is de verordening Participatienetwerk Sociaal domein ingetrokken. Binnen dat participatienetwerk functioneerde de procesgroep niet zoals de bedoeling was en werd er geen invulling gegeven aan cliëntparticipatie vanuit de WMO en jeugdwet. In mei hebben we als CDA-fractie dan ook een motie ingediend om verandering te bewerkstelligen.

Er is nu gekozen voor een participatieraad waarin naast inwoners, met een grote betrokkenheid met het sociaal domein en die beschikken over een relevant netwerk, ook cliënten vanuit de participatiewet, WMO en jeugdwet zitting hebben. De participatieraad brengt gevraagd en ongevraagd advies uit op alle onderwerpen binnen het sociaal domein en onderhoudt actief contact met inwoners, cliënten en relevante netwerken.
Als CDA-fractie waren we teleurgesteld dat juist bij het opstellen van deze verordening de cliëntenraad en de seniorenraad niet betrokken zijn geweest. Waarom dat niet gebeurd is, is tot op heden onduidelijk gebleven. Hopelijk zorgen zij wel voor een afvaardiging naar de participatieraad, want deze raden bezitten veel kennis en vertegenwoordigen veel (oudere) inwoners.
De taak van de participatieraad is ambitieus en we hebben het college dan ook verzocht om voor goede ondersteuning te zorgen en er op te letten dat de taken goed worden verdeeld. Ook willen we over 6 maanden geïnformeerd worden over de stand van zaken.

De eerste stap die gezet moet worden, is het bemensen van de participatieraad. Mocht u er belangstelling voor hebben en er meer over willen weten, dan kunt u contact met mij opnemen.

(E-mail: [email protected] )