12 januari 2022

West-Brabantse CDA-wethouders doen oproep aan Tweede Kamerfractie: winkels aanstaande zaterdag open

Met een maximumaantal bezoekers, toegangscontrole, op afspraak, hoe dan ook: de niet-essentiële winkels moeten weer open. En wel aanstaande zaterdag. Dat dringende verzoek doen een aantal West-Brabantse wethouders aan de Tweede Kamer. ‘We zien hier letterlijk de koopkracht vertrekken naar België.’

CDA-wethouders van de West-Brabantse gemeenten vragen gezamenlijk de CDA-fractie in de Tweede Kamer dringend om vanaf zaterdag winkels weer gecontroleerd open te stellen. Initiatiefnemer Ger de Weert, wethouder in Etten-Leur, licht het verzoek namens de wethouders toe: “De sluitingsmaatregel van ‘niet-essentiële’-sectoren heeft lokale winkeliers en horeca ernstig geraakt. Het beoogde effect om verspreiding van het virusvariant Omikron tegen te gaan is niet gerealiseerd. Tegelijkertijd hebben lokale ondernemers veel schade geleden.”

Geef ondernemers ruimte
Dat is nog eens extra pijnlijk zichtbaar in de grensstreken, betogen de wethouders. “België hanteert een ander beleid en veel inwoners doen daar nu hun inkopen. Onze ondernemers zien dus elke dag letterlijk koopkracht over de grens gaan. Dat doet meer dan pijn en deze maatregel is niet meer uit te leggen aan onze ondernemers.” Gecontroleerde opening is dan ook de beste oplossing, zeggen de wethouders. “We snappen goed dat je nu geen grote mensenmassa’s in winkelcentra wil hebben. Maar wij denken dat ondernemers prima in staat zijn om gecontroleerd hun winkel of horecazaak open te stellen. Onze oproep aan het kabinet is dan ook: geef ondernemers de ruimte en het vertrouwen om dat goed te regelen,” aldus Ger de Weert.

Ondersteuning
De oproep wordt ondersteund door de volgende CDA-wethouders uit West-Brabant:
Suzanne Breedveld – gemeente Rucphen, Désiree Brummans – gemeente Moerdijk, Marcel Willemsen – gemeente Oosterhout, Jeffrey van Agtmaal – gemeente Woensdrecht, Ton Braspenning – gemeente Alphen en Chaam en Ger de Weert – gemeente Etten-Leur.