31 mei 2023

Bezuinigingsvoorstellen Veiligheidsregio onacceptabel.

Ons klimaat verandert. Periodes met langdurige droogte zijn al lang geen uitzondering meer. Het risico op natuurbranden neemt toe en daar moeten we goed op zijn voorbereid. Ook worden er meer gevaarlijke stoffen vervoerd over het spoor en de A58. De veiligheidsregio wil bezuinigen op middelen die hard nodig zijn bij natuurbranden en ongevallen met gevaarlijke stoffen. Het CDA vindt dit onacceptabel.

Mobiele watertank is vaak nodig.

In en rond onze gemeente zijn veel bosrijke natuurgebieden, die erg droog kunnen zijn. Een natuurbrand kan razendsnel ontstaan en snel om zich heen grijpen. Het is dan belangrijk dat de brandweer zo snel mogelijk ter plekke is en water heeft om te blussen. In een bos of bij een camping is daarvoor lang niet altijd voldoende water aanwezig. Onze brandweer kan nu zelf een mobiele watertank neerzetten in de buurt van de brand. En dit komt vaker voor dan je zou verwachten.  In 2022 is de mobiele watertank 23 keer ingezet, dat is een op de vijf keer dat de brandweer is uitgerukt.

Opkomsttijd verdubbeld

Om kosten te besparen heeft de veiligheidsregio Midden-en West-Brabant bedacht dat de watertank uit ons gebied weg kan. In regio Oosterhout staat er ook een die we kunnen inzetten. Dat betekent wel dat de opkomsttijd verdubbelt, van 15 minuten naar een half uur.  En dat laatste kan grote gevolgen hebben. Het CDA vindt dit een slechte ontwikkeling en heeft samen met de andere fracties aangedrongen stevig in te zetten op het behoud van de watertank voor de brandweerpost Rijen.

Schuim: meest effectief bij ongevallen met gevaarlijke stoffen

Het transport van gevaarlijke stoffen over het spoor en de weg neemt toe. Schuim is de manier om incidenten met gevaarlijke stoffen te bestrijden. De veiligheidsregio wil nu juist het schuimblusvoertuig uit Breda wegbezuinigen. Ook dit is voor het CDA onbegrijpelijk. We steunen onze gemeente en buurgemeenten bij hun uitdrukkelijk wens het schuimblusvoertuig in Breda te behouden.

Veiligheidsregio aan zet

Het CDA hoopt dat de veiligheidsregio luistert naar de zorgen en bezwaren en inziet dat hun plannen grote onwenselijke gevolgen kunnen hebben voor de veiligheid van onze inwoners, voor de natuurgebieden om ons heen en inzet van onze vrijwillige brandweer. Voor wie wij onze grote waardering uitspreken!

Contact met ons kan via [email protected]