19 december 2018

Bibliotheek Rijen klaar voor de toekomst

Het CDA is blij dat de toekomstbestendige bibliotheek er nu écht gaat komen. De totale investering pakt echter veel duurder uit dan eerder gedacht en daar heeft de CDA-fractie een aantal kanttekeningen bij geplaatst. Bij toekomstbestendig horen in onze ogen zeker begrippen als duurzaamheid en kwaliteit. Het is en blijft goed om kritisch naar het project te kijken.

Al meer dan twee jaar worden plannen gemaakt en gepraat, maar nu gaat het toch echt gebeuren. De bibliotheek in Rijen wordt in een nieuw jasje gestoken en daar zijn we blij mee. Van jong tot oud hebben belang bij een moderne goed uitgeruste bibliotheek en daarom is verbouwing na 25 jaar hard nodig. Als alles loopt zoals nu gepland moet de nieuwe bibliotheek in Rijen rond april 2019 echt klaar zijn.

Het hele project heeft lang geduurd, maar nu ligt er een mooi plan op tafel dat is uitgewerkt door CCGR De Boodschap en Theek5. Wel hebben we als CDA tijdens de laatste commissievergaderingen vragen gesteld over de veel hogere kosten voor de verbouwing en inrichting dan aanvankelijk waren aangegeven.  Ook kwamen er hoge bedragen om de hoek kijken m.b.t. groot onderhoud, zoals het vervangen van de  CV ketel. Het CDA heeft gevraagd goed te kijken naar andere duurzame alternatieven. We zijn blij dat de wethouder onze opmerking heeft overgebracht.  De financiële situatie van onze gemeente is gezond, maar bomen groeien nu eenmaal niet tot in de hemel. Al bij de begrotingsbehandeling 2019 heeft het CDA aangegeven met zorg naar de toekomst te kijken, gezien de terugloop van de Algemene Reserve. Net als in ons huishouden thuis kan ook onze gemeente haar euro’s maar éénmaal uitgeven.

Daarnaast hebben we met klem aandacht gevraagd voor de kwaliteit van de bibliotheek, is het gering aantal uren dat er een geschoold medewerker van Theek5 aanwezig is voldoende om inhoudelijke vragen te beantwoorden? Vragen van ouders, kinderen, jongeren, senioren, nieuwkomers.  Theek5 zegt daar alle vertrouwen in te hebben. De andere uren zal personeel van de Boodschap een oogje in het zeil houden en praktische vragen van bezoekers kunnen beantwoorden.

Op vele plaatsen werken vrijwilligers in een bibliotheek, mensen met hart voor bibliotheekwerk. Ook in onze gemeente zullen vast mensen zijn die hiervoor talent hebben en dit willen doen. Als CDA vinden we dat Theek5 en de Boodschap deze kans niet onbenut moeten laten. Het VIP kan hierin een bemiddelende rol  spelen.

De verbouwing heeft ook voor andere gebruikers van de Boodschap gevolgen. We vinden het erg belangrijk dat CCGR de Boodschap op korte termijn met hen in gesprek gaat om naar goede oplossingen te zoeken.

Het CDA hoopt dat de nieuwe Bibliotheek samen met CCGR De Boodschap een mooie toekomst tegemoet gaat, met vele bezoekers. Een plek om een praatje te maken, een kopje koffie te drinken, een voorstelling te bezoeken, een goed boek uit te kiezen, om je kinderen voor te lezen, te werken aan je taal of digitale vaardigheden. Kortom een plek waar al onze inwoners graag zijn!

Janet Frankemölle