18 december 2022

Bisschop de Vetplein moet snel veiliger

Het CDA licht deze week twee onderwerpen toe die vorige week in de commissie ruimte en de commissie samenleving zijn besproken. De raadsinformatiebrief over het armoedeonderzoek en de ingezonden brief van een bezorgde inwoner over het Bisschop de Vetplein in Gilze zijn door meerdere fracties, waaronder het CDA, op de agenda gezet.

Bisschop de Vetplein

Het nieuw ingerichte Bisschop de Vetplein in Gilze ziet er prachtig uit. Maar er is meer nodig dan een mooie uitstraling. Verkeersveiligheid is een eerste prioriteit en daar gaat het mis. De vijfsprong is in ere hersteld maar de verkeerssituatie is voor de verkeersdeelnemers en vooral voor de jonge fietser zeer onoverzichtelijk geworden. Heel begrijpelijk zijn de verkeersbrigadiers een petitie gestart om o.a. de vijfsprong veiliger te krijgen. Daarnaast past de weekmarkt niet meer op het plein en ook dat is een belangrijke ontwerpfout vindt het CDA. Terecht gaf Gemeentebelang aan dat de gemeente uit deze ervaringen leerpunten moet halen bij de herinrichting van het Wilhelminaplein in Rijen. Het CDA sluit zich bij deze opmerking aan. We gaan ervan uit dat het college snel aan de slag gaat om de verkeerssituatie in Gilze veiliger te maken. Het CDA houdt de vinger aan de pols!

Armoedeonderzoek

Het armoedeonderzoek is kortgezegd bedoeld om inwoners die in een financieel kwetsbare situatie zitten goed in beeld te brengen. De gemeente wil graag weten wat hun omstandigheden zijn om te kijken of het minimabeleid nog voldoet aan wat de mensen in de huidige tijd nodig hebben. Welke verbeteringen zijn nodig om de diverse regelingen effectiever en passender te maken. Het CDA vindt het belangrijk dat hier aandacht voor is. Voldoet het beleid, zijn de maatregelen toereikend en bereikt de gemeente de inwoners die het nodig hebben. Blijkbaar is het ook voor het Dorpsteam soms een lastige klus om inwoners met financiële vragen naar de juiste inkomensregelingen te verwijzen. Hier is dus nog een wereld te winnen. In 2023 wordt dit onderzoek uitgevoerd en we zijn zeer benieuwd naar de uitkomsten. Als er nieuws te melden is komen we er zeker op terug.

Contact met het CDA kan via [email protected] of [email protected]