26 juni 2020

CDA-fractie heeft zorgen over perspectiefnota

De CDA fractie heeft zorgen over de perspectiefnota 2021-2025 die het college deze week heeft gepresenteerd. Samen met de organisatie blijven we in 2020 en volgende jaren werken aan de activiteiten die we hebben afgesproken. In 2020 worden we hard getroffen door het coronavirus. Ingrijpende maatregelen zijn noodzakelijk om de strijd met het virus aan te gaan. Helaas zijn er ook in onze gemeente dodelijke slachtoffers te betreuren. Wij zien het leedwezen dat zij achterlaten in hun families.

Een perspectiefnota is niet meer dan een vooruitzicht voor de komende jaren. Natuurlijk gebaseerd op aannames omdat niemand in staat is vier jaar vooruit te kijken. Het coronavirus is hier een duidelijk voorbeeld van.

Gilze en Rijen heeft het afgelopen decennium flink geïnvesteerd in belangrijke projecten voor onze inwoners zoals prachtige sportparken in Gilze en in Rijen, zwembad-sporthal D’n Butter, een atletiekbaan voor Spiridon, nieuwe scholen en een prachtig MFA in Molenschot. Allemaal projecten die het leef genot in onze dorpen veraangenamen.

Voor het CDA is behoud van de leefbaarheid in alle vier van onze kernen prioriteit nummer één. Hiervoor staan belangrijke projecten op stapel zoals nieuwbouw van De Wildschut in Gilze, renovatie en/of nieuwbouw van twee sporthallen, één in Gilze en één in Rijen. Realisatie van de beide centrumplannen en ontwikkeling van een nieuwe spoorzone in Rijen. Allemaal projecten die in gang zijn gezet en de komende jaren hun eindbestemming moeten bereiken. Voor het CDA duurt realisatie van deze trajecten te lang.

Sinds 2016 is onze gemeente verantwoordelijkheid voor de uitvoering van aspecten in het sociaal domein zoals WMO, abeidsparticipatie en jeugdzorg. Deze zijn door het rijk overgeheveld naar de gemeenten, echter zonder daarbij voldoende geld te leveren. Er moest immers bespaard worden op deze kosten. Zowel voor de jeugdzorg als de WMO heeft dit geresulteerd in een ernstig tekort voor onze gemeente. Een tekort dat geldt voor alle gemeenten in Nederland. Het CDA vindt dat er alles aan moet worden gedaan dit tekort te verminderen of het rijk te bewegen meer geld ter beschikking te stellen. Het CDA  is van mening dat goede en voldoende zorg bereikbaar en beschikbaar moet zijn voor iedereen die dat nodig heeft. Van jong tot oud.

Om dit alles, EN goede voorzieningen En goede zorg voor onze inwoners betaalbaar te houden moet er bezuinigd worden op andere onderwerpen en moeten lokale belastingen worden verhoogd.  Omdat wij staan voor solidariteit en verantwoordelijkheid. Wij blijven, ondanks deze verhoging, nog steeds tot de  goedkoopste gemeenten van Nederland behoren.

Jac Wouters, fractievoorzitter