29 oktober 2023

CDA Gilze en Rijen is tevreden over toezeggingen Spoorzone

Deze maand hebben we in de gemeenteraad gesproken over de eisen die we stellen aan de Spoorzone. Ook is het plan besproken waarin staat hoe de spoorzone eruit moet komen zien. Dit zijn belangrijke onderwerpen, omdat het de basis vormt voor de stappen die hierna volgen. We leggen nu al vast wat er straks gaat komen.

In het project Spoorzone werkt onze gemeente samen met ProRail, Provincie en Rijk. ProRail en de gemeente hebben de zaken die zij belangrijk vinden vertaald in eisen. Het viel ons op dat alleen ProRail als eis stelt dat het station zelfstandig toegankelijk moet zijn voor mindervaliden. We hebben aangegeven dat deze eis ook vanuit de gemeente gesteld zou moeten worden. Er is toegezegd dat de gemeente als eigenaar van de eis wordt toegevoegd.

Brandweerzorg als belangrijke eis
Door het nieuwe ontwerp van de onderdoorgang moet de brandweer op een andere manier naar Rijen-Zuid. De brandweer zal er langer over doen dan nu. Als CDA vinden we dat er gezocht moet worden naar zo snel mogelijke routes. Routes die passen bij de wensen uit de buurt. Over dit belangrijke onderdeel waren nog geen eisen gesteld door de gemeente. We hebben gevraagd om dit alsnog te doen, er is toegezegd dat er eisen over de brandweerroute worden toegevoegd.

Snelfietsroute en Kiss&Ride

In de Spoorzone rijden straks fietsers en auto’s en wandelen voetgangers. Ook de snelfietsroute loopt  door de Spoorzone. We hebben samen met Gemeentebelang voorgesteld om nu al af te spreken om de snelfietsroute en de Kiss&Ride van elkaar te scheiden. De raad wilde dit nu nog niet afspreken. Wel is toegezegd, dat er advies gevraagd wordt aan een verkeerskundige.

Spoorzone met dorps karakter

De eerste ideeën over hoe de Spoorzone eruit komt te zien werden besproken. Het is heel mooi om te zien dat de architect een gebied heeft ontworpen met een duidelijk dorps karakter.
Benieuwd? Zoek naar “Structuurontwerp en beeldkwaliteit” op gilzerijen.raadsinformatie.nl

Het CDA is erg tevreden met de toezeggingen en blijft het project op de voet volgen. We zijn onder andere nog erg benieuwd naar effecten voor het parkeren in Rijen-Zuid en het verkeer via de Mary Zeldenrustlaan.

Jeroen van Brunschot, commissielid ruimte