09 september 2023

CDA Gilze en Rijen ondertekent armoedeakkoord.

Armoede maakt moedeloos. Onvoldoende geld voor eten, kleding, energielasten, of het betalen van huur is helaas aan de orde van de dag. Ook in onze gemeente kunnen lang niet alle inwoners zorgeloos leven en dat moet en kan anders.

Ten eerste moeten alle inkomensregelingen veel meer bekendheid krijgen. Iedereen moet mee kunnen doen van jong tot oud. Onvoldoende mensen weten bijvoorbeeld dat ze voor hun kinderen een beroep kunnen doen op het Jeugdfonds Sport en Cultuur en stichting Leergeld. De inkomensgrens daarvoor is nu nog 120% van het sociaal minimum. Het CDA is zeer tevreden dat dit wordt opgehoogd tot 130%. Hierdoor kunnen meer kinderen lid worden van een sportvereniging, muziek maken of meedoen aan een andere (culturele) activiteit.  Maar dan moet dat wel bekend zijn bij de inwoners. Het CDA zal dit in de commissie samenleving van 18 september nog eens benadrukken.

Bijzondere bijstand

In het armoedeonderzoek is de bijzondere bijstand niet meegenomen. De inkomensgrens wordt dus niet aangepast en blijft 110% van het sociaal minimum. Dat vinden we een gemiste kans. We zullen wethouder Doremalen opnieuw verzoeken om hier toch nog eens goed naar te kijken. Onvoorziene incidentele kosten kunnen ook een grote impact hebben. Een bril, een wasmachine of een bezoek aan de tandarts kunnen behoorlijk in de papieren lopen.

Gezondheidszorg

Bereikbare gezondheidszorg is heel belangrijk. Het is daarom goed dat inwoners met een laag inkomen gebruik kunnen maken van een collectieve zorgverzekering. Helaas wordt ook die regeling nu niet verruimd en blijft op 110% staan. We zullen ook hierover in de commissie samenleving vragen wat de opties zijn. Tandzorg is heel belangrijk maar kan worden vermeden uit angst voor hoge kosten.  In Den Haag staat onderwerp armoede hoog op de politieke agenda, ook het Rijk zal ook over de brug moeten komen als we armoede echt willen oplossen.

Armoedeakkoord

Op donderdag 14 september ondertekent het CDA het armoedeakkoord. Het armoedeakkoord is een initiatief van de parochie Heilige Geest en roept organisaties, verenigingen, geloofsgemeenschappen, overheid en politiek op om de krachten te bundelen om armoede te voorkomen en te bestrijden.

Contact met onze fractie kan via [email protected] of via [email protected]