14 juli 2023

CDA licht eigen speerpunten toe

Beste inwoners. Het CDA neemt jullie graag mee in onze standpunten over een aantal onderwerpen die deze week zijn besproken. Afgelopen maandag stonden de eerste tussentijdse rapportage van dit jaar en de perspectiefnota 2024 op het programma van de gemeenteraad.

Bij de eerste tussentijdse rapportage krijgen we een overzicht over de eerste maanden van het jaar. Wat opvalt is dat niet alles op schema loopt. De uitleg die we steeds krijgen van het college is dat de gemeente krap zit in de ambtenaren en dat daardoor de uitvoering vertraagd is of zelfs wordt uitgesteld.

Schorsstraat

Een voorbeeld is de Schorsstraat in Rijen. Deze weg had aan het eind van dit jaar klaar moeten zijn. De Schorsstraat wordt door scholieren en recreatieve fietsers veelvuldig gebruikt en zit vol gaten. Een jaar geleden is hier door de gemeenteraad al geld voor vrijgemaakt. Het CDA heeft afgelopen maandag in een motie het college opgeroepen om het verbeteren van de Schorsstraat niet langer uit te stellen. Het is anders wachten op valpartijen.

Verhogen woonlasten

Het CDA leest in de perspectiefnota dat voor het masterplan afkoppelen regenwater (regenwater mag niet langer in een gemengd riool terecht komen samen met vuil water) de cijfers ontbreken. Dat betekent ook voor u als inwoners veel onduidelijkheid, want de kosten moet voor een deel uit het verhogen van de rioolheffing worden betaald. Het is dus nog niet bekend hoeveel dat wordt.

Dat geldt ook voor de afvalinzameling. De toekomstige manier van afval inzamelen wordt gedekt uit verhoging van de afvalstoffenheffing. We kennen dit plan nog niet en weten niet wat het gaat kosten. Het is dus koffiedik kijken hoe hoog de totale woonlasten gaan worden. Het CDA had hier graag al bij het bespreken van de perspectiefnota duidelijkheid over gehad.

Veiligheid

In ons verkiezingsprogramma staat: ‘veiligheid en het gevoel van veiligheid is voor onze inwoners enorm belangrijk. Het is een basisbehoefte in een sterke samenleving waarin mensen zich thuis en geborgen voelen. Het CDA wil de komende raadsperiode verder investeren in de veiligheid en het veiligheidsgevoel van onze inwoners.’ We kunnen daarom van harte instemmen met de extra formatie die in de perspectiefnota hiervoor is gereserveerd.

Een berichtje sturen kan naar Janet Frankemölle, fractievoorzitter [email protected]