Profielfoto's NVWA
28 januari 2018

CDA voor duurzaam gemeentelijk vastgoed

Iedereen doet ertoe! Dit geldt ook voor de toekomstige generaties. Daarom heeft CDA de ambitie dat de energieconsumptie jaarlijks met 1,5% daalt. In 2020 wordt daarnaast 14% van onze energie duurzaam opgewekt. Dit is een enorme ambitie, dat beseffen wij ook. Een ambitie die onhaalbaar is zonder draagvlak uit de gemeenschap. Daarom willen we dit ook oppakken samen met allerlei lokale partners: bedrijven, organisaties en inwoners. CDA wil voortvarend aan de slag om de klimaatdoelstellingen te halen. De gemeente moet hiervoor actief in gesprek met bedrijven en inwoners. Want alleen met draagvlak uit Gilze, Hulten, Molenschot en Rijen, kunnen we ons energieverbruik reduceren.

CDA wil voortvarend aan de slag om de klimaatdoelstellingen te halen

De gemeente heeft een voorbeeldfunctie bij duurzaamheid! Daarom is het goed dat op 23 januari 2018 de verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed op de agenda staat. Al het vastgoed is geïnventariseerd en er worden plannen gemaakt om gebouwen te verduurzamen. Een goede zaak maar wat het CDA betreft moet er snel tot uitvoering worden overgegaan. Bij een aantal projecten kan dit ook. De Gemeentewerf in Rijen kan energieneutraal worden door het plaatsen van extra zonnepanelen en bij ’t Treftpunt Gilze kunnen zonnepanelen worden gelegd en de lichtinstallatie worden vervangen. Op de Molenwiek kunnen zonnepanelen worden geplaatst en ook het gemeentehuis kan verduurzaamd worden.

Daarnaast heeft een werkgroep van betrokken verenigingen, Stichting Moed en de gemeente voor het Sportpark Vijf Eiken een prachtig plan gemaakt, bestaande uit het plaatsen van shelters met zonnepanelen tussen de velden, het vervangen van de veldverlichting door ledverlichting en het terugschroeven van het energieverbruik. Voor de shelters brengt de gemeente grond in en de verenigingen geld. Een prachtig voorbeeld hoe de gemeente samen met lokale partners ervoor kan zorgen dat onze gemeente leefbaar blijft, nu en in de toekomst.

Alwijn ten Cate
Nummer 5 CDA Lokaal / lid commissie ruimte