19 juni 2021

Centrale huisvesting ABG organisatie stap dichterbij!

De drie gemeenteraden van Alphen-Chaam, Baarle Nassau en Gilze Rijen hebben zich positief uitgesproken over de toekomstige huisvesting van onze ABG organisatie. Daar is het CDA heel blij mee. Eindelijk lijkt er duidelijkheid te komen. Eerst naar twee locaties en in 2025 één  gezamenlijke huisvesting voor de ABG organisatie. Dat is het plan en dat is goed nieuws voor ambtenaren die dit al lang wensen.

Opnieuw hebben we ons over een raadsvoorstel over de huisvesting van onze ABG organisatie gebogen. Niet zomaar een organisatie maar een organisatie waar mensen werken die heel veel werk verzetten voor onze drie gemeenten. Zonder hen was er voor de inwoners geen dienstverlening, hadden wij als raden niets te doen en zou ook het college met de handen in de haren zitten. Kortom zij zijn onmisbaar.

Het CDA is van het begin af aan voorstander geweest van centrale huisvesting voor de ABG organisatie . Onze ambtenaren  verdienen een plek die ook met het openbaar vervoer goed te bereiken is en die voldoet aan de eisen die het kantoor-concept "Het Nieuwe Werken" stelt. Een plek waar men zich prettig voelt en waar lijntjes kort zijn. Dat is goed voor onze ambtenaren maar ook voor ons allemaal. Zonder hen gebeurt er niets in onze gemeente.

Het CDA vindt het een zeer belangrijk uitgangspunt dat de inwoners van iedere gemeente een eigen fysieke plek behouden waar ze terecht kunnen voor bijvoorbeeld de aanvraag van een rijbewijs of een andere afspraak. Ook het college, de raad en griffie blijven in iedere gemeente hun plek zichtbaar behouden.

Hoe nu verder? De drie gemeenteraden hebben hun opmerkingen over de 15 uitgangspunten in het rapport “Met  het oog op de toekomst” meegegeven aan het bestuur van de ABG organisatie. Na de zomervakantie komt het terug op de raadsagenda.

Het CDA is van mening dat de besluitvorming over de uitgangspunten in de eerste vergadering na het zomerreces plaats zal moeten vinden en dat verder uitstel niet wenselijk is. We vragen het bestuur van de ABG organisatie dan ook nadrukkelijk om de vaart erin te houden.

Met ons meedenken of aandachtspunten meegeven: bel op  0616 316 102, mail naar [email protected] of stuur een Facebookberichtje naar @CDAGilzeRijen

Namens de fractie van CDA Gilze en Rijen

Janet Frankemölle