20 november 2022

COALITIE LEGT VERBETERINGEN BEGROTING NAAST ZICH NEER.

Tijdens de begrotingsvergadering gaan de gemeenteraadsleden met elkaar in debat over de begroting. Het coalitieakkoord van Kern ’75, GGR en PVDA vormt de basis voor de begroting, waarin staat wat de gemeente de komende jaren gaat doen, wat dit gaat kosten en hoe we dit gaan betalen.

In deze onzekere tijden wil de coalitie dat we meer belasting voor onze huizen (OZB) gaan betalen. Inwoners tussen 110 en 120% van het sociaal minimum kunnen voorlopig geen aanspraak maken op bijzondere bijstand en het blijft vooral bij plannenmaken. Dit had het CDA graag anders gezien!

Geen ruimte voor verbetering

Eerder dit jaar erkende de coalitie dat het coalitieakkoord op verschillende punten niet concreet genoeg was. Dit was, verzekerde ze de raad toen, een uitnodiging tot samenwerking met alle fracties. Tijdens de begrotingsvergadering bleek weinig over van deze uitnodiging…de oppositie kwam helaas niet verder dan de garderobe op het feestje van de coalitie.

Na een toelichting door het college ging de raad in debat over (verbeter)voorstellen op diverse onderwerpen (moties) en wijzigingsvoorstellen (amendementen) die zijn ingediend door de partijen. Het CDA heeft samen met andere partijen verschillende moties en amendementen ingediend. De coalitie was niet bereid belangrijke wijzigingsvoorstellen of delen hieruit over te nemen en overtuigende argumenten bleven uit.

Toekomst VIP totaal onduidelijk

Eén daarvan ging over het VIP. Het CDA heeft in oktober een motie ingediend om het VIP de eigen subsidie te laten behouden. Deze kwam te vroeg volgens de coalitie: “geef het proces rust”. Bijzonder dat ook het amendement waarin we om een jaar uitstel vroegen, om de nieuwe subsidieafspraken goed in te voeren,  door de coalitie werd verworpen. Onder hoge druk dit soort veranderingen willen doorduwen vindt het CDA een slecht idee. Het VIP moet zijn eigen stem op basis van gelijkwaardigheid  kunnen laten horen en moet als zelfstandige organisatie behouden blijven. Nu is volstrekt onduidelijk hoe de toekomst er voor het VIP uit gaat zien.

De conclusie van de coalitie dat we “dicht bij elkaar zijn gekomen” wordt door ons niet gedeeld. Onder meer om deze reden heeft het CDA niet kunnen instemmen met de begroting.

Contact via [email protected] of [email protected]