27 mei 2020

Coronacrisis toont grote meerwaarde dorpsteams

Nu de gesprekken op straat verstomd zijn en het normaliter o zo drukke sociale verkeer heeft plaatsgemaakt voor uitgestorven snelwegen, wordt pijnlijk duidelijk hoe moeilijk het is om op elkaar betrokken te zijn. Velen van ons weten zich geborgen in de veiligheid van ons eigen huis, maar er zijn ook legio inwoners voor wie dat niet vanzelf spreekt. Juist voor die mensen is het een groot geluk, dat in onze gemeente eind vorig jaar de dorpsteams van start zijn gegaan.

De dorpsteams richten zich op het gat dat valt tussen hulpvraag en professionele zorg. Ze leveren de informele hulp die zich maar moeilijk laat vangen in toetsingscriteria, zorgverzekeringsclausules of Jeugd- en WMO-wetgeving. Daarmee vormen ze een cruciale schakel tussen het professionele circuit en de hulpbehoevenden in onze gemeenschap. Juist in die situaties dat een praatje op straat niet meer vanzelfsprekend is, kunnen dorpsteams inspringen. Enerzijds om te voorkomen dat professionele hulpverlening nodig is, anderzijds om mensen naar de juiste instanties te wijzen.

Waar de dorpsteams zich bij het opstarten nog vooral op ouderen richtten, hebben zij in de afgelopen maanden blijk gegeven van een grote wendbaarheid. Zo zijn er afspraken gemaakt met jeugdconsulenten en vult sinds kort een wijk-GGD’er het werk van de dorpsteams aan. Tot dit laatste heeft het college van B&W besloten naar aanleiding van een verwachte stijging in het aantal inwoners het psychische problemen.

Het is bovendien erg knap dat het de dorpsteams lukt om hun hele dienstverlening telefonisch en digitaal vorm te geven. Het is in ons aller belang om middels sociale onthouding dit virus zo snel mogelijk het hoofd te bieden. Dat het anno 2020 mogelijk is om op afstand goede kwaliteit dienstverlening te leveren – iets dat niet vanzelfsprekend leek – vinden wij als CDA erg goed. De verworvenheden van deze maanden laten zien dat de digitale techniek inmiddels ver gevorderd is en wat we tijdens de coronacrisis leren, moeten we zeker daarna niet vergeten.

Lenie Schuermans, raadslid CDA Gilze en Rijen