28 oktober 2020

Dorpsteam en dorpsverbinder

Alweer bijna een jaar is in onze gemeente het Dorpsteam actief. U kunt daar terecht met hulpvragen. Het CDA vindt dit een goede ontwikkeling. Zet mensen zo snel mogelijk op het goed spoor.

Dorpsteam

Eind 2019 is het dorpsteam opgestart. Hierin zijn medewerkers van Contour de Twern, MEE en het IMW vertegenwoordigd. Samen kunnen zij zorgen dat de vraag van de inwoners op de juiste plek terecht komt.  Het dorpsteam moet een onmisbare schakel in onze gemeente worden. Waar moet ik zijn als ik mantelzorger ben? Mijn kind luistert slecht ? Ik maak me zorgen over mijn buurman? Ik ben eenzaam? Niet alleen met hulpvragen, maar ook met ideeën kunnen inwoners terecht bij het dorpsteam. De dorpsverbinder is aan het dorpsteam toegevoegd om aan die ideeën handen en voeten te kunnen geven.

Bereikbaarheid en vindbaarheid

De campagne om het dorpsteam op de kaart te zetten is eind september van start gegaan. Het CDA vindt het hard nodig. Vertel dat het dorpsteam bestaat, vertel hoe en waar het dorpsteam te bereiken is en waarvoor het dorpsteam is. doe dit niet één keer, maar steeds opnieuw in het weekblad, op social media en op plekken waar mensen samenkomen. Het CDA vindt het heel belangrijk dat het dorpsteam goed te bereiken is. Ook in deze lastige tijd met alle coronabeperkingen.

Dorpsverbinder

De dorpsverbinder maakt deel uit van het dorpsteam en zet zich in voor de leefomgeving en is aanwezig in buurten en wijken. Het CDA vindt dat inwoners bekend moeten zijn met het bestaan van de dorpsverbinder en wat de dorpsverbinder kan betekenen. De ontwikkeling van Rijen-Zuid is daar een mooi voorbeeld van. Wat leeft er in de wijk? Hoe maken we de wijk van ons samen? Vroeger noemden we dat ook wel buurtwerker.

Deeltaxi

Soms komen hulpvragen  bij onze fractie terecht. Inwoners hebben ons onlangs benaderd met vragen over de soms lange wachttijden van de deeltaxi bijvoorbeeld na een ziekenhuisbezoek in Breda.  Wij hebben hierover vragen gesteld aan de wethouder en  hopen binnenkort  op een antwoord. We houden u op de hoogte!

Lenie Schuermans