04 juli 2018

Energie in coöperatievorm

Woensdag 20 juni was het CDA aanwezig bij een bijeenkomst van Energie Gilze Rijen (EGR). Hier werden mogelijkheden gepresenteerd om via EGR in wind- en zonne-energie te investeren. De investeringen worden dan door de leden gedaan en de rendementen vloeien ook terug naar de leden. Op deze manier komen de rendementen in onze eigen Gilze– en Rijense gemeenschap terecht in plaats van bij de grote energiemaatschappijen.

Het CDA is hier een groot voorstander van. Niet voor niets vormen subsidiariteit en rentmeesterschap de kernwaarden van het CDA. Anders gezegd: wat mensen lokaal kunnen doen moet je niet aan anderen overlaten en je moet zorgen voor een aarde die je ook duurzaam aan de volgende generaties kunt doorgeven. De coöperatievorm zoals EGR leent zich hier uitstekend voor.

Een mooi project werd op 20 juni 2018 toegelicht. Samen met tien andere coöperaties is EGR namelijk betrokken bij de ontwikkeling van windenergie voor en door burgers en ondernemers op Burgerwindpark De Spinder in Tilburg. Vanaf 250 euro kan men deelnemen. Op deze manier kan iedereen bijdragen aan de reductie van CO2 uitstoot en het ontwikkelen van duurzame energie. Niet onbelangrijk is dat de deelnemers er ook wat aan kunnen verdienen. Ook de andere politieke partijen zullen hier achter staan. Het klimaat gaat ons namelijk allemaal aan.

Alwijn ten Cate
Lid commissie ruimte