22 april 2022

Financiële steun voor energiekosten

Sinds oktober 2021 gaan de prijzen voor gas en elektriciteit door het dak. De onzekerheid over de situatie in Oekraïne zorgt ervoor dat de energieprijzen voorlopig ook niet gaan dalen. Veel huishoudens ervaren de gevolgen voor hun energierekening en als je vast contract binnenkort afloopt krijg je hier ook mee te maken.

Nu de prijzen zo hoog zijn wordt massaal gezocht naar manieren om te besparen.
Zo is op veel plaatsen de thermostaat lager gezet en staan we korter onder de douche.
Naast deze eenvoudige manieren van besparen is het ook mogelijk je woning energiezuiniger te maken.

Isoleren is populair
Isolatie zorgt ervoor dat je woning in de winter warmte beter vasthoudt, je hoeft dan minder te verwarmen. Daarom is isoleren een populaire manier om te besparen op stookkosten. Dit is ook nog eens goed voor het milieu, want energie die niet wordt verbruikt is de duurzaamste vorm van energie. Als jouw woning goed geïsoleerd is, bijvoorbeeld vanaf energielabel B, kun je gaan voorbereiden op aardgasvrij. Ga je verbouwen of is je ketel aan vervanging toe, overweeg dan een hybride warmtepomp of een volledig aardgasvrije oplossing.
Om de kosten van de investering te drukken, kun je via de gemeente voor dit soort maatregelen subsidie krijgen of een goedkope duurzaamheidslening afsluiten. De informatie hiervoor is te vinden op de website van de gemeente. https://www.gilzerijen.nl/duurzaamheid.html
Helaas is dit lang niet voor iedereen mogelijk. Heb je een huurwoning, ben je hiervoor aangewezen op de verhuurder of woningstichting.

Energietoeslag aanvragen
Huishoudens met een laag inkomen hebben recht op een energietoeslag van 800 euro. Heb je   een bijstandsuitkering of minimaregeling krijgen dit geld eind april automatisch op rekening gestort. Heb je geen uitkering of regeling maar wel een laag inkomen kun je de energietoeslag aanvragen bij de gemeente. Zorg wel dat je dit voor 1 november 2022 doet.
Of je in aanmerking komt is afhankelijk van je situatie en je maandelijks inkomen:
·      Ben je pensioengerechtigd en alleenstaand dan kom je in aanmerking voor energietoeslag als je inkomen per maand 1.382,89 euro of lager is.

·      Ben je samenwonend en beide pensioengerechtigd dan kom je in aanmerking als je inkomen per maand 1.872,49 euro of lager is.
·      Ben je een alleenstaande (ouder) van 21 jaar of ouder dan kom je in aanmerking als je inkomen per maand 1.244,54 euro of lager is.
·      Ben je samenwonend en beiden 21 jaar of ouder dan komen jullie in aanmerking als het inkomen per maand 1.777,92 of lager is.
Voor iedereen geldt; je hoeft je vakantiegeld niet mee te rekenen.

Op de website van de gemeente is de volledige informatie te vinden. https://www.gilzerijen.nl

Alwijn ten Cate
Commissielid CDA Gilze en Rijen