04 juni 2020

Gemeente helpt horeca bij versoepeling coronamaatregelen

Nieuwe kansen ontstaan voor onze lokale horeca, nu het kabinet de coronamaatregelen voor de horeca heeft versoepeld. Horeca Nederland heeft inmiddels een protocol naar alle leden heeft gestuurd over hoe om te gaan met de maatregelen. Dit is niet altijd even gemakkelijk, maar door de neuzen dezelfde kant op te steken kan er een hoop. In goed overleg tussen gemeente, de ondernemers en omwonenden, kunnen tijdelijke maatregelen (zoals verruiming van terrasruimte) een hoop oplossen. Het CDA stelde hier twee weken geleden vragen over.

Het staat buiten kijf dat de horeca één van de zwaarst getroffen sectoren is in de coronacrisis. Nu de verplichte sluiting vanaf 1 juni, onder voorwaarden, wordt opgeheven vindt het CDA belangrijk dat openstelling volgens regelgeving en in samenspraak met de gemeente gebeurt. Dit is in het belang van de gemeente maar zeker ook in het belang van de ondernemers.

Meedenken met de horeca

Daarom heeft de CDA-fractie reeds op 22 mei een aantal vragen aan het college gesteld om de openstelling zo soepel mogelijk te laten verlopen. Wij hebben het college gevraagd om daar waar mogelijk terrasmeters te verruimen. Daarnaast wij gevraagd pleinen en plantsoenen beschikbaar te stellen voor terrassen van de horeca, of te onderzoeken of straten en pleinen autovrij of autoluw kunnen worden gemaakt. Het antwoord van het gemeentebestuur is positief. Het college heeft uitgangspunten geformuleerd waarvan per situatie wordt gekeken wat de mogelijkheden zijn. Zo wordt geprobeerd de uitbreiding zoveel mogelijk binnen de bestaande verdeling in de openbare ruimte in te passen. Per mogelijkheid wordt maatwerk geboden.

Blij met constructief samenwerken en vindingrijkheid

Het CDA is blij dat gemeente en horeca elkaar hebben gevonden. Goed overleg met de lokale afdeling van Koninklijke Horeca Nederland maakt de uitbreiding van terrassen in onze gemeente mogelijk. Het is ook goed te constateren dat horecaondernemers, in alle vier kernen van onze gemeente, zelf tot innovatieve ideeën komen. Dat varieert van ondernemers die een gedeelte van hun parkeerplaats omtoveren tot terras, een gezamenlijke BBQ organiseren of een tafel timmeren van 10 meter. Gemeente en lokale horeca bieden de coronacrisis samen het hoofd door elkaar letterlijk en figuurlijk wat extra ruimte te geven!

Jac Wouters, fractievoorzitter CDA