21 juni 2023

Geslaagd bezoek aan Schuttersgilde St. Ambrosius in Gilze.

Vorige week dinsdag waren we op bezoek bij het Schuttersgilde St. Ambrosius in Gilze. Een mooie cultuurhistorische vereniging met het woord 'Samen' hoog in het vaandel. Een vereniging om trots en zuinig op te zijn. Het CDA vindt dat het verenigingsleven onmisbaar is voor onze dorpen en een grote verbindende rol speelt.

We begonnen dinsdagavond met het formele gedeelte van onze algemene ledenvergadering. Direct daarna stond het bezoek aan het Schuttersgilde St. Ambrosius op het programma. Wim Teeuwen gaf een zeer interessante inleiding. Het Gilde is opgericht in 1769, vermoedelijk in de tijd van Napoleon verplicht in slaapstand gekomen en 'heropgericht' in 1989. Het Gilde kent een lange traditie met eigen gebruiken. Het Schuttersgilde is ooit opgericht om de bevolking te beschutten (beschermen) en bestaat nu uit een mooie club mensen, die onder andere het handboogschieten beoefent. Ook het vendelzwaaien en vogelschieten (geen echte natuurlijk) is een traditie die verbonden is met het Gilde. Bij de 4 mei herdenking in Gilze zijn zij ieder jaar present en ook bij veel andere activiteiten zetten zij zich in.

Neem eens een kijkje.

Na deze interessante inleiding mochten we zelf ervaren hoe het is om met de handboog te schieten en met een vendel te zwaaien. Maar eerst kregen we een gedegen instructie van de gildeleden. Het is een échte krachttraining kunnen we nu uit eigen ervaring vertellen.

Helaas loopt het Schuttersgilde er tegenaan dat de gemiddelde leeftijd oploopt. Terwijl ook voor jongeren de deur wijd open staat. Tip: neem eens een kijkje, iedere donderdagavond kun je vanaf 19:30 uur binnenlopen in hun gebouw achter De Hooikar, Alphensweg 14a in Gilze.

Behoud verenigingsleven.

Het CDA vindt het belangrijk dat verenigingen worden ondersteund. Het meedenken over bijvoorbeeld ledenwerving is slechts één van de aspecten. Maar ook een actieve lobby van de gemeente richting de provincie Brabant kan zorgen dat bijvoorbeeld een cultuurhistorische vereniging zoals het Schuttersgilde op de agenda van de provincie komt te staan. Ook wij gebruiken onze contactlijn met CDA-Brabant. Samen moeten we in de bres springen voor het behouden van ons verenigingsleven.

Contact met ons opnemen? Stuur een mailtje naar Janet Frankemölle [email protected] of  [email protected]