28 oktober 2022

Heemkring Molenheide verdient alle lof!

Heemkring Molenheide heeft vorige week op voortreffelijke wijze de politieke partijen van Gilze en Rijen een inkijkje gegeven in hun omvangrijke werkzaamheden. Die bestaan onder andere uit het beheren van het ,papieren’ archief tot het omzetten naar en het onderhouden van een digitale beeld- en archiefbank. Maar ook uit tentoonstellingen, het op locatie in beeld brengen van kamp Rijen en het uitgeven van boeken. Heemkring Molenheide mag zich terecht “Het geheugen van Gilze en Rijen” noemen.

Vrijwilligers

Zonder de vele vrijwilligers zou de Heemkring niet zo’n bloeiende organisatie kunnen zijn. Iedere vrijwilliger zet zijn of haar kwaliteiten in om de geschiedenis van onze vier dorpen zichtbaar te maken en te bewaren voor de huidige generaties en de generaties die nog komen.  En dat het Heem zijn sporen heeft verdiend blijkt ook uit de werkbezoeken die andere heemkringen aan het Oude Raadhuis in Gilze brengen. Zelfs vanuit Vlaanderen komen ze een kijkje in de keuken nemen.

Activiteiten

Naast het lezen van het altijd weer interessante ledenblad De Mulder is ook de wisseltentoonstelling een bezoek meer dan waard. De huidige tentoonstelling “Leer van Leer” is prachtig opgezet en de grote en zorgvuldige voorbereiding door de werkgroep is hierin terug te zien. De vorige tentoonstelling over de bevrijding is helaas door corona in het water gevallen. Het bezoek van de basisscholen moest daardoor  ook te vroeg worden afgebroken. We hopen dat de schoolklassen snel de weg weer vinden.

Erfgoedbeleid gemeente

De samenwerking met de gemeente is goed. Voor de gemeente is de Heemkring Molenheide van onschatbare waarde. Het CDA vindt het dan ook heel belangrijk dat de heemkring nauw wordt betrokken bij de opzet van het nieuwe erfgoedbeleid. De ontstaansgeschiedenis, oude kaarten, beschrijving van gebouwen en ander interessant archiefmateriaal dragen bij aan een goed en gedegen erfgoedbeleid. Zo dat ook toekomstige generaties het verleden van Gilze, Hulten, Molenschot en Rijen kunnen blijven zien en begrijpen.

Reageren kan via [email protected] of [email protected]