03 mei 2023

Herdenken en vieren gaan hand in hand.

Vrijheid is niet vanzelfsprekend. Elk jaar herdenken we daarom de verschrikkelijke verhalen uit de Tweede Wereldoorlog. Door het offer van zovelen in de periode 1940-1945 mogen wij vandaag in vrijheid rondlopen. Elk jaar vieren we daarom op 5 mei deze vrijheid, waar we zo ontzettend blij me mogen zijn.

4 mei

Op 4 mei staan we ook in onze gemeente Gilze en Rijen stil bij de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog en van slachtoffers die zijn omgekomen bij conflicten en oorlogen daarna. Ieder jaar opnieuw vindt deze herdenking plaats in Gilze. Traditiegetrouw wordt de stille tocht begeleid door het schuttersgilde Sint Ambrosius. Het CDA hecht grote waarde aan deze herdenking waarbij de vele namen van jong tot oud genoemd blijven worden.

5 mei

Op 5 mei mogen we in Nederland de vrijheid vieren. Vlaggen en festivals horen er bij. Vieren kan niet los worden gezien van herdenken. Maar vrijheid is helaas niet vanzelfsprekend. De Oekraïne, Soedan en  Jemen zijn slechts een paar voorbeelden waar inwoners met ernstig geweld te maken hebben. De inzet van vredesmissies waar ook ter wereld zijn helaas nog steeds heel hard nodig. Wij bedanken al deze mensen voor hun inzet voor vrijheid en vrede.

Contact opnemen met het CDA kan via onze fractievoorzitter [email protected] of via Connie Hartog [email protected]

Fractie en bestuur CDA Gilze en Rijen