12 november 2023

Jeugdgemeenteraad en Democracity, de jeugd aan zet.

Afgelopen week stond de jeugd van onze gemeente in de schijnwerpers. De bovenbouwleerlingen van de basisscholen speelden het spel ‘Democracity’ en de nieuwe jeugdgemeenteraad werd geïnstalleerd. Uit hun midden werd ook onze nieuwe jeugdburgemeester gekozen.

Democracity

Basisscholen uit onze gemeente hebben het spel Democracity van ProDemos gespeeld. De leerlingen hebben partijen gevormd, speerpunten benoemd en een pakkende slogan bedacht. Daarna gingen ze aan de slag om de anderen te overtuigen, waarom hún school, park of andere voorziening in de stad moest komen. Naarmate het spel vorderde werd steeds duidelijker hoe democratie werkt. Uiteindelijk moesten ze een meerderheid krijgen om hun gebouw of voorziening te mogen plaatsen. De argumenten die ze bedachten en de vragen die ze elkaar stelden waren goed doordacht. Tot slot mochten de kinderen nog vragen stellen aan de aanwezige raadsleden en wethouders. Het was weer ontzettend leuk om hierbij als raadslid aanwezig te mogen zijn.

Jeugdgemeenteraad

Woensdagmiddag is ook onze nieuwe jeugdgemeenteraad geïnstalleerd. Maar liefst vier kandidaat-jeugdburgemeesters presenteerden zich op een voortreffelijke wijze. Allemaal kwamen ze op voor de belangen van de jeugd en andere zaken die ons allen raken zoals de zorg om ons klimaat. Na een democratische stemming kwam Amina Andresen als jeugdburgemeester uit de stembus. Na afloop hebben we met haar kennis mogen maken. Ze was erg blij. Het CDA wenst alle nieuwe jeugdgemeenteraadsleden samen met de jeugdburgemeester heel veel succes en nog veel meer plezier toe!

Jeugd heeft een stem

Kinderen en jongeren moeten veel beter bij besluitvorming worden betrokken is het advies van Marc Dullaert van het Kinderrechtencollectief: “Het is belangrijk de jongere generatie een stem te geven. Ik zeg niet dat kinderen en jongeren het beter weter, maar ik geloof heel erg in het andere perspectief, in de diversiteit van meningen. Zij kunnen volwassenen goed aanvullen. Samen komen we tot een rijker geheel, maar dan moeten ze wel serieus worden genomen en gehoord worden”.

Het CDA steunt dit belangrijke uitgangspunt en vindt dat de jongerenaanjager die we in onze gemeente krijgen hierin een belangrijke schakel moet zijn.

Contact:  [email protected] of via [email protected]

Janet Frankemölle, CDA Gilze en Rijen