15 juni 2022

Kennismaking met de ABG organisatie.

Alphen Chaam, Baarle Nassau en Gilze Rijen zijn in 2016 met een ambtelijke samenwerking gestart. De ambtenaren gingen vanaf dat jaar voor drie gemeenten werken. Er waren hobbels op de weg maar inmiddels is het overleg tussen de drie gemeenteraden goed op gang gekomen. Meerdere keren per jaar treffen we elkaar om over de onderwerpen die ons verbinden te spreken.

Kennismakingsbijeenkomsten

Na de laatste gemeenteraadsverkiezingen zijn er weer veel nieuwe raadsleden bijgekomen. Het is belangrijk om te weten wat de ABG samenwerking betekent en wat de ABG organisatie doet voor de drie gemeenten. Twee van de drie kennismakingsavonden zijn achter de rug. In het gemeentehuis van Gilze en Rijen maakten we kennis met het fysieke domein. Enthousiaste en betrokken ambtenaren gaven ons een kijkje in hun werkzaamheden. Ook zij lopen aan tegen belemmeringen omdat vacatures door de krapte op de arbeidsmarkt vaak lastig zijn in te vullen. Het CDA vindt dit een zorgwekkende ontwikkeling. We volgen nauwlettend de ideeën en acties van de organisatie en de drie colleges om een oplossing te zoeken voor dit grote probleem.

Financiën en rekenkameronderzoek

De tweede avond stond in het teken van financiën en een toelichting op het gezamenlijke rekenkameronderzoek dat in opdracht van de drie raden is uitgevoerd. De raadsleden kregen een  presentatie over de financiële cyclus, van jaarstukken tot de begroting. Een leerzame avond, vooral voor nieuwe raadsleden, waarbij de voorzitter van de Rekenkamer het laatste rekenkameronderzoek van tekst en uitleg voorzag. De accountant van alle vier partijen (de drie gemeenten en ABG organisatie) verduidelijkte hun  werkzaamheden en wat wel en wat niet onder hun controle verantwoordelijkheid valt. Tot slot gaf het hoofd van de financiële afdeling van de ABG organisatie uitleg over de werking en invloed van rijkscirculaires op de tussentijdse financiële rapportages en op de begroting.

Het CDA is zich bewust dat dit ieder jaar een grote en verantwoordelijke klus is. Deze week hebben we in de raad de jaarstukken 2021 vastgesteld en volgende maand volgt alweer de perspectiefnota.

Huisvesting

In 2025 hopen we dat alle ambtenaren onder een dak kunnen werken. Het CDA vindt het belangrijk dat deze plek goed bereikbaar is met het openbaar vervoer. We zijn benieuwd naar het voorstel op welke locatie dit mogelijk is. Het CDA is voorstander om de bestuurszetel (inclusief publieksbalie) voor inwoners, gemeenteraad en college in ons gemeentehuis te behouden.

Contact:  [email protected] of [email protected]