04 april 2023

Laat brandweer niet omrijden als elke seconde telt.

Midden in de nacht schrik je wakker door een luid piepend geluid. Verward en nog half slapend probeer je de oorzaak van het geluid te achterhalen. Na enkele seconden besef je dat het de rookmelder is die afgaat. In paniek spring je uit bed en ziet de dikke rook het trapgat vullen. Je belt 112, de brandweer is gealarmeerd. Daarna lijkt de tijd stil te staan, minuten lijken uren. Hulp is onderweg.

Een snelle reactie van de brandweer maakt het verschil bij een brand, reanimatie of beknelling. Brandweerlieden zijn opgeleid om snel en doeltreffend te handelen in noodsituaties, daarvoor moeten ze zo snel mogelijk ter plaatste zijn.

Kosten zijn lager maar hulpdiensten rijden om

In de raadsvergadering van afgelopen maandag is de doorstart van Spoorzone Rijen besproken. Voor het CDA was ongewijzigd vaststellen van dit voorstel onbespreekbaar, omdat dit ervoor zorgt dat de brandweer en politie er minuten langer over doen om Rijen-Zuid te bereiken. Het project spoorzone heeft stilgelegen omdat de betrokken partijen opnieuw moesten onderhandelen. De partijen concludeerden dat het project te duur werd en daarom is gezocht naar kostenbesparingen. Die zijn vooral gevonden in de manier waarop het spoorzone project wordt uitgevoerd. Het ontwerp van de tunnel lijkt niet zoveel effect te hebben op de kosten. Toch stellen de partijen voor het ontwerp aan te passen naar een fietstunnel met een hoogte van 2,5 meter. Hierdoor kan de brandweer niet langer via de Julianastraat naar Rijen-Zuid. De brandweer moet dus omrijden en is minuten langer onderweg naar een noodsituatie in dit deel van Rijen. Terwijl elke seconde telt!

Dit is onacceptabel

De veiligheid van inwoners moet altijd voorop staan. Daarom hebben we samen met VVD en Gemeentebelang gepleit voor een oplossing die ervoor zorgt dat de brandweer en andere hulpdiensten de onderdoorgang richting de Julianastraat kunnen blijven gebruiken. Een oplossing waarvan de Burgemeester, als verantwoordelijke voor veiligheid, vond dat het de veiligheid van de inwoners het meeste recht deed.  Het CDA benadrukt dat de gemeente altijd de plicht heeft om ervoor te zorgen dat hulpdiensten zo snel en adequaat mogelijk kunnen reageren bij noodsituaties en nieuwe brandweernormen niet mag aangrijpen om aanmerkelijk slechtere alternatieven te rechtvaardigen.

Hebt u vragen stuur dan een mailtje naar [email protected]

Fractie CDA Gilze Rijen.