11 april 2023

Laat inwoners niet de dupe worden van nieuw inkoopbeleid zorg.

De kleine zorgaanbieders roeren zich. Het regionale inkoopbeleid zorgt voor grote onrust. Zowel inwoners als de zorgaanbieders weten niet waar ze aan toe zijn. Het zorglandschap moest overzichtelijker worden met minder aanbieders. Maar de kaalslag is groot omdat veel kleine zorgaanbieders buiten de boot vallen. Dit heeft gevolgen voor de inwoners die afhankelijk zijn van een voorziening zoals dagbesteding en straks misschien niet meer naar hun vertrouwde plekje kunnen.

Wat is er aan de hand. Een paar jaar geleden werd geconstateerd dat het zorglandschap heel erg versnipperd is geraakt. Veel partijen, zo’n 350, hadden een contract in de regio Hart van Brabant. Dat moest eenvoudiger dus is afgesproken om maar een beperkt aantal grote aanbieders te contracteren. Deze vormen samen een zogeheten  ‘zorgcoalitie’. Dit zijn de partijen met wie de gemeenten de afspraken maken over jeugdzorg, WMO (begeleiding en beschermd wonen) en ontwikkelingsgerichte arbeidsmatige dagbesteding. De grote aanbieders zoals bijvoorbeeld de Diamantgroep/ Kikmaat, Amarant of Thebe kunnen dat niet alleen. Ze moeten bij hun opdracht dus onderaanbieders zoeken. Over dat laatste is veel onrust ontstaan bij de kleine zorgaanbieders. Ook in onze gemeente Gilze en Rijen is dat het geval.

Grote zorgen

Een aantal kleinere zorgaanbieders heeft al aan de bel getrokken. Slechts een beperkt aantal kan onderaanbieder worden en moeten voldoen aan de eisen die de grote hoofdaanbieder stelt. Zoals het aantal zorgplekken dat ze moeten hebben. Dat betekent dus dat de gemeentelijke WMO-consulenten inwoners alleen nog mogen verwijzen naar kleine zorgaanbieders die een contract hebben bij een grote aanbieder. Omdat alles nieuw is en er nog sprake is van een overgangssituatie mogen inwoners tot en met juni nog wel naar hun vertrouwde plekje. Wat er daarna gebeurt is de vraag. Veel onzekerheid dus voor zowel de zorgvragers (inwoners) als de zorgaanbieders (dagbestedingen e.d.). Ook bereiken ons geluiden dat een zorgaanbieder wel een contract als onderaanbieder heeft gekregen maar dat cliënten niet worden doorgestuurd. Tegelijkertijd ontstaat er een wachtlijst.

Het CDA zal er bij de wethouder op aandringen snel actie te ondernemen om ervoor te zorgen dat inwoners en zorgaanbieders niet tussen wal en schip vallen.

Contact met onze fractie kan via [email protected] of [email protected]