10 februari 2021

Leraar over jongeren en coronacrisis.

CDA-voorzitter Ton Sprangers al meer dan veertig jaar werkzaam op het Cambreur College in Dongen. Hij ondervindt de consequenties van corona voor het voortgezet onderwijs aan den lijve. De CDA-fractie heeft al langer zorgen over achterstanden in het voortgezet onderwijs als gevolg van het coronavirus. Desgevraagd schetst Sprangers een genuanceerd beeld. Digitaal lijkt veel (en steeds meer) mogelijk, maar het blijft een uitdaging.

“Ik ga proberen een beeld te vormen van de huidige situatie met de coronamaatregelen, die we in acht dienen te nemen.

Als mentor (net als mijn collega’s) heb ik veel gesprekjes met leerlingen en uiteraard ook met mijn collega’s. We willen met elkaar de kwaliteit van de online-lessen zoveel als mogelijk garanderen. Daarnaast ben ik docent van examenklassen op het vwo en op de havo. Deze leerlingen komen nu daadwerkelijk op school en daarom is het mogelijk direct de vinger aan de pols te houden en ze goed voor te bereiden op het komende examen. Leerlingen van de andere leerjaren krijgen alle lessen die ze ook anders zouden krijgen.

Maar dat gebeurt natuurlijk wel digitaal. Leerlingen ervaren een hele dag voor het beeldscherm als vermoeiend, ondanks het feit dat de lessen veelal tot 40 minuten beperkt worden. Ook het afnemen van toetsen online is lastig. Soms worden die daarom uitgesteld; andere toetsen kunnen wel digitaal. Uitstellen kan helaas niet altijd: klassen die aan het examenprogramma bezig zijn moeten hun toetsen wél maken. De klassen, die volgend jaar examen gaan doen, komen ’s middags naar school als er een toets is ingepland. Zo proberen we het examenprogramma zo goed mogelijk af te werken.

Omdat er maar beperkt een-op-eencontact mogelijk is, zullen bepaalde aspecten minder goed aan bod kunnen komen dan in een normale situatie. Het doen van practicum is bijvoorbeeld niet mogelijk. Er komen echter steeds meer mogelijkheden voor docenten, om door de leerlingen gemaakt huiswerk daadwerkelijk te controleren en er een reactie op te geven.

Onmiskenbaar zijn er leerlingen die met deze manier van werken heel veel moeite hebben, maar omgekeerd zijn er leerlingen die zich goed kunnen concentreren, gefocust zijn en de discipline kunnen opbrengen om serieus aan het werk te blijven. En dat zijn lang niet altijd dezelfde leerlingen als in de klas.

We hopen echter zo snel mogelijk weer alle leerlingen op school te mogen verwelkomen, want ze geven aan de contacten met de docenten en de klasgenoten erg te missen.”

Ton Sprangers,

voorzitter CDA Gilze en Rijen

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.