16 oktober 2022

Nederland. verenigingsland

Verenigingen zijn het kloppend hart van onze gemeenschap. In onze verenigingen sporten, spelen en leven we samen. Het CDA start een offensief om verenigingen en vrijwilligers te ondersteunen. Hieraan werken zowel landelijke als lokale CDA-politici mee.

Nederland is een echt verenigingsland. Ons land telt zo’n 150.000 verenigingen en maar liefst een op de drie Nederlanders is wekelijks actief in een vereniging. Onze gemeente heeft in alle dorpen een rijk verenigingsleven dat draait op vele gedreven vrijwilligers. Daar moeten we met ons allen heel zuinig op zijn. Nieuwe aanwas is bovendien altijd nodig!

Lastige tijden

Maar veel verenigingen hebben het moeilijk. De gevolgen van de Coronacrisis zijn nog steeds voelbaar en daar is de energiecrisis nog eens bovenop gekomen. Bestuursfuncties zijn soms lastig in te vullen en het werven van vrijwilligers is ook lang niet altijd makkelijk.  In onze gemeente heeft het VIP veel kennis en kunde op dat gebied en deelt dat ook met de verenigingen. Zij zijn als geen ander in staat om vraag naar en aanbod van vrijwilligers bij elkaar te brengen.

Zuinig op vrijwilligers

Verenigingen en vrijwilligers zijn het cement van onze samenleving. Daar moeten we zuinig op zijn. Het CDA heeft op 26 september Vereniging Nederland opgestart. Een initiatief om verenigingen en vrijwilligers weer centraal te stellen, te ontzorgen en ondersteunen. Bijvoorbeeld door overbodige regels af te schaffen, zodat vrijwilligers weer kunnen doen waarvoor ze ooit vrijwilliger zijn geworden. En mensen het leuk vinden om vrijwilliger en lid van een vereniging te zijn en te blijven.

Contact met ons

Het CDA Gilze Rijen zet zich heel graag in voor de verenigingen in onze gemeente. Stuur ons een mail met uw ideeën en/of knelpunten. We gaan graag met u in gesprek om mee te denken over en op zoek te gaan naar mogelijke oplossingen.

Stuur een mail naar [email protected] of [email protected]