30 oktober 2022

Oeverlopen bij de Donge te Rijen.

Op woensdagochtend 26 oktober hebben we meegedaan met het oeverlopen langs de herstelde beekloop in het natuurgebied de Koeweiden bij de Flaassendijk te Rijen. Het Waterschap Brabantse Delta heeft in dit natuurgebied de natuurlijke beekloop van De Donge hersteld door hem weer te laten meanderen en de oevers weer natuurlijk in te richten.

Op ontdekkingstocht

Tijdens deze dag ontdekten we samen met ecologen van Floron en het Waterschap welke vissen en waterplanten er allemaal leven in dit stukje hersteld natuurgebied. Dit was erg leuk voor jong en oud. Zo hebben we stekelbaarsjes, kokerjuffen, larven van libellen en waterjuffen, vlo-kreeftjes en bootsmannetjes gevonden. Helaas was ook de Amerikaanse rivierkreeft van de partij die veel inheemse soorten verdrijft. In een doorzichtig bakje konden we de dieren goed bekijken. Dat laatste was ook heel leuk en leerzaam. Bovendien is het zeer nuttig om te weten welke soorten er precies leven omdat je daaraan kunt zien hoe gezond of ongezond een beek is. Stekelbaarsjes, vlo-kreeftjes, kokerjuffers en de eerdergenoemde larven zijn een belangrijk teken dat de Donge in natuurgebied de Koeweiden gezond is.

Gezonde beken

CDA waterschapsbestuurder Alwijn ten Cate geeft aan waarom gezonde beken zo belangrijk zijn:

Gezonde beken zijn beken die weer gaan meanderen door het landschap, waar de waterkwaliteit beter wordt en de biodiversiteit wordt hersteld. Daarnaast kan een gezonde meanderende beek grote hoeveelheden neerslag opvangen en ook meer water vasthouden. Er zijn meer insecten die zorgen voor bestuiving en dat bevordert de biodiversiteit maar ook onze voedselproductie. Gezonde meanderende beken helpen bovendien tegen hittestress en het is er fijn om in de natuur te kunnen recreëren ”.

Het CDA is groot voorstander van deze natuurherstellende projecten met een gezonde balans tussen natuur, land- en tuinbouw en recreatie. Niet alleen voor nu maar ook voor de generaties die na ons komen.

Wilt u reageren of hebt u een andere vraag stuur dan een mailtje naar [email protected] of [email protected]