16 april 2020

Onderwijs onmisbare schakel

Scholen en kinderopvang zijn een onmisbare schakel in onze samenleving. Tot een paar weken terug waren scholen, peuterspeelzalen en kinderdagverblijven vanzelfsprekende plekken waar kinderen leerden, speelden en werden opgevangen als de ouders naar het werk gingen. Nu is alles dicht en moet veel op eigen kracht. Voor veel kinderen lukt het wel, maar er is zijn ook kinderen voor wie dat minder makkelijk gaat. Voor deze laatste groep is extra aandacht nodig van scholen en gemeenten. Daarom stelden wij vragen.

NB. Kort na insturen van het artikel kregen wij de antwoorden op de schriftelijke vragen binnen. Een samenvatting vindt u na het artikel.

Onderwijs op afstand

Binnen een mum van tijd hebben scholen onderwijs op afstand vorm gegeven. Via mail en videocontact of soms via een raam op het schoolplein wordt het contact met de meeste kinderen gelegd en onderhouden. Opdrachten, instructie van leeslessen en werkbladen kunnen op een afgesproken tijdstip via beeld en geluid worden gevolgd. Daarnaast zijn papa of mama plotseling ook meester of juf. Hoe leg je een som uit, hoe leert een kind lezen, wat doe je als je kind geen zin heeft. Hoe doe je ook je eigen werk? Voor de oudere kinderen kunnen weer andere problemen opdoemen. Technieklessen, je mist het juiste gereedschap, of een lastige wiskundesom of een presentatie geven vanuit huis. Sociale contacten met vrienden zijn ook minder makkelijk dan voorheen. Gelukkig redden de meeste kinderen en ouders dit wel. Voldoende rustige momenten, voldoende laptops en inzet en begeleiding van ouders om er samen het beste van te maken.

Niet voor alle kinderen mogelijk

Helaas zijn er ook kinderen die om verschillende redenen de school heel hard missen. Kinderen voor wie school de veilige haven is, bijvoorbeeld. Of kinderen die digitaal niet te bereiken zijn omdat ze geen computer hebben. Kwetsbare kinderen uit kwetsbare gezinnen. Voor ons was dat meer dan voldoende reden om hierover vragen te stellen aan het college. Hoe pakt onze gemeente dit samen met de scholen op?

Inmiddels is Rolph Dols, onze oud-wethouder (CDA) en nu wethouder in Tilburg aangewezen als coördinator om de opvang van deze kinderen in heel Brabant te coördineren. We hebben er alle vertrouwen in dat dit bij Rolph in goede handen is. Geen kind mag tussen wal en schip vallen.

Janet Frankemölle, raadslid

 

Aanvulling: antwoord op de schriftelijke vragen

Scholen,  de gemeente en andere organisaties in de regio werken hard aan maatwerk voor deze groep kinderen. Het sociaal team heeft wekelijks contact met deze gezinnen, ook jeugdconsulenten van het dorpsteam worden ingeschakeld bij twijfels of zorgen. Regionaal zijn goede afspraken gemaakt. Scholen kunnen worden ondersteund door de gemeente en vanaf 2 april is opvang geregeld voor kwetsbare kinderen. Voor het basisonderwijs is dat onze gemeente in goed overleg met de drie besturen PO georganiseerd en voor Speciaal Onderwijs en VO is het regionaal georganiseerd. Ook met Stichting Leergeld zijn goede afspraken gemaakt. Samen wordt hard gewerkt aan maatwerk.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.