13 december 2020

Ook middeldure huurwoningen opgeleverd

In onze gemeente moet iedereen kunnen wonen want iedereen doet ertoe. Het is belangrijk dat er een gevarieerd woningaanbod in onze gemeente is. Daarom vindt CDA het goed dat in de woonvisie staat: er moet meer keuze zijn in middeldure huurwoningen. Zo komt er voor bepaalde doelgroepen meer flexibiliteit op de woningmarkt.

De eerste stap is gezet. In de Vliegende Vennen, aan het Annie M.G. Smidtplein en de Fanny Blankers-Koenstraat, zijn kortgeleden 26 nieuwe huurwoningen opgeleverd. De nieuwe bewoners zijn inmiddels ingetrokken en klussen nog volop. Deze zomer is kleinschalig ‘het hoogste punt’ gevierd. Helaas konden toen geen festiviteiten plaatsvinden vanwege de coronabeperkingen. Toch willen we de nieuwe bewoners van harte feliciteren met hun nieuwe woning!

Bouwen in het gat tussen sociale huur- en koopwoningen

Woningbouwstichtingen realiseren huurwoningen voor de doelgroep met een gezamenlijk inkomen tot ca. € 35.000; dat is de sociale huur. Veel veelal jonge stellen verdienen meer dan dat bedrag en komen daardoor niet in aanmerking voor de sociale huur. Maar ze verdienen ook (nog) niet genoeg om een woning te kopen. Voor hen worden de zogeheten middeldure huurwoningen gebouwd. Dat andere partijen dan de woningbouwstichtingen bereid blijken om deze woningen te bouwen, vindt het CDA top. Ze vullen daarmee een belangrijk gat tussen de sociale huur en koopwoningen. Uiteraard zijn deze woningen niet alleen voor starters. We zien dat er een variatie aan bewoners is ingetrokken: bijvoorbeeld ook mensen die boven de inkomensgrens zitten maar graag willen huren.

Lokaal en duurzaam

Dat er lokale ondernemers betrokken zijn bij deze projecten, vindt het CDA helemaal top! Kees van Beijsterveldt, uit Gilze, is bijvoorbeeld de architect van bovengenoemd bouwproject. En duurzaam zijn ze ook nog eens: de woningen in de Vliegende Vennen vallen in de laagste energieverbruiksklasse. Een knap staaltje toekomstbestendig bouwen met oog voor de wensen van bewoners, zo ziet het CDA het graag.

Vervolgstappen

De Vliegende Vennen komt steeds meer tot een afronding. Nog twee fases te gaan, de Boskamer en Vliegende Vennen fase 3 (naast de Kring en De Butter). Beiden hebben vertraging opgelopen door beroep bij de Raad van State maar  het CDA hoopt dat ze spoedig gerealiseerd kunnen worden. Voor vragen of opmerkingen kunt u mij altijd bellen of mailen via 0615 035 807 of [email protected].

Alwijn ten Cate, commissielid ruimte