04 maart 2018

Op de trekker!

Op zaterdag 3 maart mocht ik op de trekker van Corne van den Boogaart rijden samen met Jens Peter Frankemölle (nummer 29 voor het CDA). Corne had namelijk tegen mij gezegd dat als je iets van het boerenleven en het buitengebied wil begrijpen je toch minstens zelf trekker moet hebben gereden. Zo’n kans lieten we natuurlijk niet voorbij gaan. Ik heb dat altijd al gewild maar nooit de kans gehad. Het was ook echt keigaaf. Ik kan het iedereen aanraden. Trekker rijden geeft mij bovendien de kans om een belangrijke boodschap uit te dragen.

Onze boeren doen er toe in Gilze en Rijen. Onze boeren moeten boer namelijk kunnen blijven. Laat het trekker rijden nog jaren doorgaan. Landelijk heeft het CDA zich altijd hard gemaakt voor het behoud van het ministerie van Landbouw. Provinciaal hebben we gestreden tegen de stikstofverordening en de strop die dit voor Brabantse boerenfamiliebedrijven betekent. In de gemeenteraad hebben we tegen deze verordening gestreden. In Gilze en Rijen maken wij ons ook hard voor de belangen van onze boeren. Daarom wil CDA Lokaal: 1. Eén flexibel bestemmingsplan voor het buitengebied, dat rekening houdt met de belangen van boeren, tuinders en de toeristische sector. 2. Vrijkomende agrarische bedrijfslocaties (VAB’s) moeten een vervolgbestemming krijgen, maar deze mag niet ten koste gaan van de nabijgelegen bedrijven. 3. De belangen van de land- en tuinbouw blijven in het buitengebied primair.

Alwijn ten Cate, nummer 5 CDA Lokaal