04 november 2023

Opgaven komende jaren groot.

De begroting 2024 is binnen. Dat betekent heel veel voorbereiden. Naast de begroting moeten namelijk ook de reguliere raadsvoorstellen en ingekomen stukken gelezen en beoordeeld worden.

Onze CDA-fractie heeft mensen met verschillende beroepsachtergronden waardoor we het voorbereidingswerk goed kunnen verdelen.

Onze fractie bestaat uit mensen die hun expertise in willen zetten voor onze gemeente. Onze financiële experts kijken of de cijfers kloppen die gepresenteerd worden en welke financiële risico’s er zijn. Daarnaast heeft onze fractie kennis en ervaring op het gebied van groen, zorg, sport, woningbouw, water, onderwijs, verenigingen en maatschappelijke organisaties. Niet alleen vanuit een beroepsachtergrond maar ook als vrijwilliger.

Vragen carrousel

De ambtenaren hebben op 26 oktober weer hun uiterste best gedaan om alle vragen van de fracties te beantwoorden. We kregen tijdens een carrousel de gelegenheid om vragen te stellen aan ambtenaren over de begroting 2024 en de tweede tussentijdse rapportage 2023.

Opgaven

De opgaven zijn onverminderd groot. Het CDA ziet grote opdrachten op het gebied van woningbouw, energietransitie, duurzaamheid en klimaat. Ook de uitdagingen van de toenemende vergrijzing, de bereikbaarheid van zorg en bestaanszekerheid zijn vraagstukken waar duurzame antwoorden op moeten komen.

Sporthallen

We moeten verder kijken dan 2024. We hebben in onze gemeente een hoog voorzieningenniveau. Er wordt bijvoorbeeld volop gewerkt aan het realiseren van twee nieuwe sporthallen. In Rijen is de sporthal bijna klaar. In Gilze moet er nog gestart worden. Voor sporthal Achter de Tuintjes is extra geld nodig, 2,5 miljoen. Op 8 november bespreken we het voorstel in de commissie samenleving en op 20 november wordt het raadsvoorstel voor extra krediet in stemming gebracht.

2026 en 2027

De jaren 2026 en 2027 worden spannend. Als het Rijk vasthoudt aan hun voornemen om het gemeentefonds te korten (minder geld voor de gemeente) staan voor die jaren rode cijfers in de begroting. De Vereniging van Nederlandse gemeenten spant zich in om dit voornemen van tafel te krijgen. Sommige gemeenten zoals Oosterhout zijn al aan het kijken wat ze niet doen of uitstellen als het korten wel doorgaat. Onze gemeente heeft ervoor gekozen om dat nu nog niet te doen en hoopt dat het rijk luistert naar de oproep van de VNG.

Fractie CDA Gilze en Rijen.

Op de foto v.l.n.r. Connie, Janet, Lenie, Bert, Richard, Jeroen, Jac, Martin en Mathie.