07 juni 2022

Over het belang van schriftelijke vragen, moties en meer.

De nieuwe gemeenteraad zit inmiddels ruim twee maanden in het zadel en een nieuwe ploeg wethouders is aan de slag. Het CDA is net als de andere partijen druk met het lezen van stukken, voorbereiden en bijwonen van vergaderingen. Maar nog veel belangrijker het in gesprek gaan met inwoners, organisaties en verenigingen en dat te vertalen naar de politiek. Dat kan bijvoorbeeld door het stellen van schriftelijke vragen, het indienen van een motie of het vragenuurtje.

Schriftelijke vragen

Een belangrijk instrument dat ons ter beschikking staat is het stellen van zogenaamde artikel 33 vragen. Dat zijn schriftelijke vragen die je als partij kunt stellen aan het college over actuele onderwerpen. Het CDA heeft bijvoorbeeld onlangs vragen gesteld over rattenoverlast en een artikel hierover geschreven. We kregen n.a.v. van ons artikel een reactie van een inwoner en het lijntje naar de verantwoordelijke wethouder was snel gelegd.

Motie

Een ander belangrijk instrument is het indienen van een motie. Als voorbeeld de motie die we vorig jaar samen met de VVD indienden over uitbreiding Boa’s. Nadat de burgemeester de toezegging had gedaan om onderzoek te laten doen naar de capaciteit en inzet van Boa’s konden we onze motie intrekken. Het onderzoek is bijna afgerond en we hopen binnenkort te horen of er uitbreiding nodig is. Uitbreiding betekent ook dat er in de begroting geld voor moet worden gereserveerd.

Vragenuurtje en rondvraag

Aan het begin van een raadsvergadering bestaat de mogelijkheid om als fractie korte vragen over een actueel onderwerp te stellen. Deze vragen melden we van te voren bij de griffier aan zodat het college de mogelijkheid heeft hier een onderbouwde reactie op te geven. Iedere commissievergadering eindigt met de rondvraag. Ook hiervoor geldt dat dit over het algemeen gaat over een actuele situatie of iets waarover je door een inwoner of organisatie bent benaderd. Zo stelden we eerder een vraag over de wens van de Weggeefhoek om een eigen milieupas te krijgen. Inmiddels is de nieuwe portefeuillehouder aan de slag om te onderzoeken wat er mogelijk is.

Heeft u vragen, wilt u in gesprek met ons of ook eens een kijkje in de politiek nemen, neem dan contact op met Janet Frankemölle  j.fankemolle@cdagilzerijen of neem een kijkje op onze website www.cda.nl/noord-brabant/gilze-rijen