21 april 2024

Raadsperiode 2022-2026.

Het CDA heeft de afgelopen twee jaar veel gedaan. Naast vergaderen in het gemeentehuis en met de andere fracties besluiten nemen hebben we diverse bijeenkomsten bezocht en gingen we in gesprek. Deze inzet mag u ook de komende 2 jaar van ons verwachten.

Vanaf de start van de nieuwe gemeenteraadsperiode hebben we weer heel wat werk verzet. Onze CDA-fractie vindt goede samenwerking en luisteren naar wat er speelt in onze gemeente erg belangrijk. De afgelopen twee jaar hebben we ons op diverse onderwerpen laten horen. Het VIP is daar een voorbeeld van. Na veel heen en weer gepraat, vragen blijven stellen en diverse moties verder heeft het VIP  zeggenschap kunnen behouden over hun eigen organisatie. Het CDA is ervan overtuigd dat het VIP onze gemeente mooi en leefbaar houdt. Daarnaast zijn ook in andere verbanden zoals verenigingen en kerken talloze vrijwilligers actief. Al deze vrijwilligers verzetten bergen werk.

Inzet

Al jaren pleit het CDA voor een fysiek loket in het gemeentehuis. We bedoelen niet het loket waar je een paspoort of rijbewijs kunt aanvragen maar een loket speciaal voor zorg-en inkomensvragen. En zo ingericht dat privacy gewaarborgd is. Onze motie van vorig jaar kon op steun van de meerderheid van de raad rekenen. We zijn benieuwd naar de concrete uitwerking. Ook het behoud van het Taalhuis hebben we door middel van een motie veilig gesteld. We stelden onder andere vragen over  veiligheidsissues zoals  de toekomstige bereikbaarheid van hulpdiensten voor Rijen-Zuid.

Wonen en voorzieningen

Op het gebied van wonen volgen we de ontwikkelingen op de voet. Bouwen naar behoefte blijft een belangrijk punt. Betaalbare en beschikbare woningen voor starters en een duidelijk antwoord op de toenemende vraag naar seniorenwoningen blijven ook de komende jaren op ons prioriteitenlijstje staan. Ook is het CDA van mening dat in het omgevingsplan een goed antwoord moet komen op  benodigde voorzieningen. Denk daarbij aan geschikte  locaties voor bijvoorbeeld  huisartsen en tandartsenpraktijken. Wij vinden dat de gemeente de taak heeft om actief mee te denken in dit vraagstuk en de lijntjes daarover kort moet houden met de diverse (zorg)organisaties.

Contact CDA-fractie: [email protected]