3d,Rendering,Of,Netherlands,&,Poland,Flags,Are,Waving,In
23 september 2022

Respectvolle herdenking bevrijding Zuid-Nederland

In het najaar van 1944 is het zuiden van Nederland bevrijd. De Nederlandse vlag kon weer vrijuit wapperen en de bevrijders werden met gejuich binnengehaald. Onder hen waren veel Poolse troepen. Ieder jaar herdenken we vol respect de bevrijding. Dit jaar roepen de zonen van de Poolse bevrijders op om onze Nederlandse vlag weer op de juiste wijze uit te hangen. Het CDA heeft begrip voor deze oproep.

In deze tijd dat de bevrijding van Zuid-Nederland wordt herdacht zullen vele gasten uit binnen- en buitenland de herdenkingen bezoeken. Gezien de gevoelige geschiedenis zijn met name de Polen zeer alert op de daarbij behorende symboliek. Deze uit zich in woorden en zeker ook in beelden. Hierbij hoort de Nederlandse vlag met de kleuren rood, wit, blauw.

Tijdens de afgelopen maanden vroegen de boeren op vele manieren aandacht voor hun steeds moeilijkere situatie. De boerenzakdoek en de omgekeerde vlag waren overal te zien. Uit respect voor onze bevrijders roept de ZLTO de boeren op om rondom herdenkingsmonumenten de omgekeerde vlag weg te halen of te vervangen door de vlaggen van de boerenzakdoek. Ook de burgemeester van Meierijstad riep al eerder op om de omgekeerde Nederlandse vlag tijdelijk te verwijderen.

CDA Gilze en Rijen kan zich de oproep van de bevrijderszonen goed voorstellen. Ook bij onze (vredes)veteranen leeft een gevoel van onvrede. Voor hen heeft de nationale driekleur een grote symbolische waarde, denk bijvoorbeeld aan een begrafenis van een tijdens een vredesmissie omgekomen militair. Ook zullen er inwoners zijn die hieraan herinneringen hebben. Het CDA vraagt de boeren om vanaf nu, met name op gevoelige plekken en in de buurt van herdenkingen, de boerenzakdoekvlag als symbool van hun protest te gebruiken zodat onze driekleur weer fier kan wapperen als nationaal symbool voor onze vrijheid.

Martin van Zuijlen

Commissielid CDA Gilze en Rijen