27 mei 2020

Tekort, samen de schouders eronder

Deze week werd bekend dat de gemeente Gilze en Rijen 2019 afsluit met een tekort van € 1,7 miljoen. Tegenvallers in de jeugdhulp en WMO zorgen voor een gat in de begroting, maar ook een wettelijk verplichte en noodzakelijke aanvullende storting in de pensioenvoorziening wethouders draagt hier belangrijk aan bij. Dit is niet alleen bij ons, ook in omringende gemeenten is actie geboden. 2019 is voorbij en aan het tekort is weinig te veranderen, maar dit jaar en ook de komende jaren staan we voor een belangrijke uitdaging.

De gevolgen van de Coronacrisis zijn nog niet bekend maar duidelijk is wel dat dit onze gemeente geld gaat kosten. Ondersteuning van lokale ondernemers, gemis aan inkomsten bij veel verenigingen en sociaal culturele centra en de extra kosten die door de gemeente gemaakt moeten worden in verband met publiciteit en veiligheid liegen er niet om. Het CDA beseft terdege dat we dit niet alleen kunnen maar dat we het samen moeten doen. Alleen door gezamenlijk de schouders er onder te zetten en keuzes te maken kunnen we een positieve wending geven aan verder dreigend tekort.

Onze gemeente behoort sinds jaar en dag bij de goedkoopste gemeenten. In 2019 waren we nummer één en voor 2020 nummer vijf. We moeten concluderen dat en een hoge ambitie en goede voorzieningen op peil houden en de goedkoopste willen zijn erg moeilijk is. We zullen kritisch naar onze uitgaven moeten gaan kijken. Constructief overleg met andere partijen zal de onderlegger moeten zijn. Wat heeft prioriteit, wat kan wachten en wat moet anders. Bij het opstellen van onze begroting 2020 was immers niet te voorzien dat we voor zo’n enorme opgave zouden komen te staan.

Respect voor onze ambtenaren en voor het college, die alles op alles zetten om hier op de juiste manier uit te komen, is op zijn plaats. We kunnen als partijen keuzes maken maar dat moet wel worden vertaald naar goed en werkbaar beleid. Het CDA beseft terdege dat ook haar eigen verkiezingsprogramma deel uitmaakt van het coalitieakkoord. We blijven staan voor een veilige, sociale en schone gemeente met goede voorzieningen, maar wel met oog voor realiteit. Niet TEGEN maar MET elkaar voor een mooi Gilze, Hulten, Molenschot en Rijen.

Jac Wouters, fractievoorzitter