05 januari 2024

Tiny Houses innovatieve oplossing voor de woningnood.

De gevolgen van de woningnood zijn voelbaar in de verschillende lagen van onze samenleving. Jongeren worden geconfronteerd met de uitdaging om een start te maken op de woningmarkt, terwijl ouderen soms niet de mogelijkheid hebben om door te stromen naar meer geschikte woningen. Er moeten veel woningen gebouwd worden. Dit vraagt om sneller, slimmer en gevarieerder bouwen. Het CDA is voorstander van het stimuleren van nieuwe woonconcepten, zoals bijvoorbeeld woningdelen, kangoeroe- en zorgwoningen en Tiny Houses.

Tiny Houses zijn compacte woningen die vele voordelen met zich mee brengen. Eén van de voordelen is betaalbaarheid. Tiny houses vereisen minder bouwmaterialen en hebben kleinere oppervlakten waardoor de bouwkosten en maandelijkse lasten aanzienlijk lager zijn. Tiny houses zijn een duurzame woonoplossing door gebruik te maken van milieuvriendelijke materialen en energiezuinige technologieën. Hiermee kan een belangrijke stap worden gezet in de richting van een groene toekomst. Daarnaast maken Tiny Houses vaak deel uit van gemeenschappen met vergelijkbare waarden en levensstijlen. Dit bevordert de gemeenschapszin en sociale cohesie tussen de inwoners.

Lokale wet- en regelgeving

Het is een uitdaging om iedereen mee te krijgen met deze nieuwe manier van denken, bouwen, regelgeving en zelfbeheer. De manier waarop gemeenten omgaan met Tiny Houses varieert ook en is vaak afhankelijk van lokale wet- en regelgeving. In Nederland zijn inmiddels al meerdere mooie en geslaagde projecten met Tiny Houses, waaronder ook in onze buurgemeente Dongen (Tiny Beljaart).

Nieuwe woonvormen

In de woonvisie van gemeente Gilze-Rijen staat dat de gemeente kleinschalige bewonersinitiatieven en experimentele woonvormen in de komende jaren wil faciliteren. Het is dus goed om te zien dat onze gemeente deze vorm als een onderdeel ziet van de woonvisie. Met deze stap wordt de realisatie van de plannen voor Tiny Houses in onze gemeente weer een stap concreter. Zo kunnen we als gemeente op deze manier een bijdrage leveren aan het oplossen van de woningnood en nieuwe woonvormen ontdekken.

Algemene contactgegevens CDA Gilze en Rijen:  [email protected]

Richard Oprins, commissielid ruimte