26 april 2023

Veiligheid staat voorop voor alle inwoners

Veiligheid in en om het AZC was de afgelopen tijd hét onderwerp van gesprek. Bezorgde omwonenden en inwoners die slachtoffer zijn geworden van diefstal lieten van zich horen. De kranten stonden er vol van. Natuurlijk hebben we dit als CDA nauwlettend gevolgd.

Orde en veiligheid vallen onder de verantwoordelijkheid van onze burgemeester. Ook orde en veiligheid rondom het AZC horen daarbij. De burgemeester heeft regelmatig overleg met politie en COA over zaken die daar spelen en vertegenwoordigt dus ook onze inwoners in deze overleggen. Het CDA vindt het belangrijk dat inwoners altijd terecht kunnen bij de burgemeester als er problemen op het gebied van veiligheid zijn. Als politieke partij kun je daarin een verbindende rol spelen en die rol pakken we als CDA ook op.

Den Haag

Het beleid rondom asielzaken, wordt voor een groot deel bepaald in Den Haag. Als CDA Gilze en Rijen vinden we het belangrijk dat onze Tweede Kamerfractie goed op de hoogte is en wordt gehouden van problematiek rondom ons AZC en dus ook van de overlast die een kleine criminele groep veroorzaakt. Wij hebben dit aangekaart bij onze woordvoerder in de Tweede Kamer René Peters. Hij geeft aan dat deze problematiek zich op meerdere plekken in Nederland voordoet en dat hier volop aandacht aan wordt geschonken in de fractie van het CDA. Het mag niet zo zijn dat het criminele gedrag van een kleine groep afstraalt op een grote groep mensen die door bijvoorbeeld ernstig oorlogsgeweld gevlucht is. Ook de veiligheid van en het draagvlak onder onze inwoners mag daar niet onder leiden.

Oplossingen

Onze lokale CDA-fractie verwacht van de Haagse politiek dat er nu snel oplossingen worden geboden. Voor de veiligheid van ál onze inwoners, inclusief de bewoners van het AZC die hier een veilige haven hebben gezocht. We houden daarom de lijntjes kort met onze Tweede Kamerfractie en zullen blijven aandringen op goede en voor iedereen werkbare oplossingen. Contact met onze fractie kan via onze fractievoorzitter [email protected] of via [email protected]

Fractie CDA Gilze en Rijen