26 februari 2023

Vertrouwde dagbesteding maakt het verschil!

Wat een fantastisch nieuws dat ABEL onderdak heeft gevonden in Het Palet. Hiermee blijft de vertrouwde dagbesteding behouden in Rijen. Dat is heel belangrijk voor de deelnemers, hun mantelzorgers en medewerkers. Maar ook voor de gemeente waar inwoners die zorg nodig hebben steeds langer thuis moeten blijven wonen. De bejaardenhuizen van vroeger bestaan niet meer en het krijgen van een zorgindicatie is behoorlijk ingewikkeld geworden.

De wet maatschappelijke ondersteuning (afgekort WMO) valt onder de verantwoordelijkheid van de gemeente. Inwoners kunnen hier terecht voor een aanvraag huishoudelijke hulp of bijvoorbeeld een rolstoel. Ook kan men hier terecht als thuis wonen steeds lastiger wordt maar men (nog) niet in aanmerking komt voor een plek in een verzorgingshuis. Via de WMO kan dan een plekje in de dagbesteding gezocht worden zodat ook de partner één of meerdere dagdelen ontlast kan worden.

Zorg dichtbij

Het CDA vindt het belangrijk dat dit zoveel mogelijk dichtbij huis kan. In onze gemeente hebben een aantal zorgaanbieders de handen ineengeslagen om dat te kunnen doen. In alle kernen zijn kleinschalige dagbestedingen met elk hun eigen sfeer en betrokken medewerkers. In april 2022 hebben we samen met andere fracties een kijkje bij hen mogen nemen en binnenkort gaan we samen opnieuw in gesprek.

Aanvragen ingewikkeld

Zorgindicaties zitten behoorlijk ingewikkeld in elkaar. Als thuis blijven wonen niet langer een optie is komt de wet langdurige zorg (afgekort WLZ) om de hoek kijken. Maar voordat het zover is moet een aanvraag worden gedaan bij het CIZ. Deze instantie toetst of het écht noodzakelijk is dat iemand langdurig zorg in een zorginstelling nodig heeft. Het kan zijn dat ze vinden dat deze intensieve zorg (nog) niet nodig is en dan komt de gemeente (WMO) of de ziektekostenverzekering weer in beeld. Dit alles kan voor veel onzekerheid zorgen. Het CDA vindt het belangrijk dat de gemeente inwoners die hierin vast dreigen te lopen goed helpt en de weg wijst. Een vertrouwde dagbesteding kan hierin een groot verschil maken.

Hebt u vragen naar aanleiding van dit artikel of wilt u contact met ons stuur dan een mailtje naar [email protected]  of naar [email protected]